Veggdyr inntar norske hjem

Veggdyrproblemet i Norge blir stadig større med den økte reisevirksomheten, i følge If.

- Trenden er at veggdyrene blir med hjem i kofferten fra utlandet, og dette har vi eksempler på at skaper store problemer i norske hus, sier produktsjef Rune Smådal i If Skadeforsikring.

Veggdyrene gjemmer seg under sengen

I følge Smådal oppholder veggdyrene seg gjerne under sengen frem til de kjenner kroppsvarme i madrassene. De små insektene, som holder seg skjult om dagen, suger blod fra mennesker om natten. - For å bli kvitt insektene må innboet i enkelte rom i huset sjokkfryses i flere døgn i frysecontainere, forteller Rune Smådal.

Blodsugere

- Når veggdyrene begynner å suge blod fra mennesker, kan resultatet bli rødlige prikker, og sterk kløe. Som nyutklekkede er veggdyrene nesten gjennomsiktig, men de får mer rødlig farge etter å ha fått i seg blod, forteller biolog Stein Norstein i Anticimex.

Dyre saneringer

I følge If og Anticimex må det sterke virkemidler i bruk for å bli kvitt veggdyrene. - Ofte holder det ikke å sprøyte, vi må også sjokkfryse innboet i rommene i flere døgn med frysecontainere. Det sprøytes kulde langs listverk og vegger, og så må møbler og senger fryses ned i containere. Dette må ofte gjentas, og kan fort koste 30-50.000 kroner, sier Rune Smådal.

Og veggdyrproblemet bare øker i norske hjem. Ifølge Anticimex, som utfører skadesaneringene for If sine kunder, har denne type saneringssaker økt kraftig de siste årene, og økningen bare i 2012 var på mer enn 10 %.

- Fordi veggdyrproblemet er økende, og skaper store problemer for huseiere har If valgt å inkludere en skadedyrssanering i sin Hus og Hytteforsikring, forteller Smådal.

Ubehagelige insekter

Smådal har også noen tips i forhold til hvordan man unngår å få med seg ubudne gjester hjem:

- Veggdyrene kommer ofte via hoteller eller overnattingssteder. Kofferter og bagasje bør derfor ikke rett ved eller på sengene. Unngå å legge kofferten på sengen når du pakker tingene dine for hjemreisen, sier Smådal.

Sjekk med forsikringsselskapet ditt

- Da skadedyr vanligvis ikke er omfattet av boligforsikringene, er det derfor viktig å sjekke om ditt forsikringsselskap har denne dekningen inkludert, sier Rune Smådal i If.

Fakta om skadedyrssanering og husforsikringen i If:

• Dekker kostnader forbundet med bekjempelse av skadeinsekter og gnagere, i tillegg til brunmidd, fuglemidd, edderkopper, skrukketroll, skolopendere og tusenbein.
  • Forsikringen gir også tilgang til rådgivning fra Anticimex ved telefon, brev, e-post og lignende.

HUS og HYTTE

If tilbyr en husforsikring: If Husforsikring, som har to nivåer: Standard og Super. Skadedyrsaneringen er inkludert i begge disse dekningene.

Skadedyrsanering er også inkludert i If Hytteforsikring.

BLOKK

Bygningsforsikring med skadedyrsanering inkludert selges også av If overfor borettslag.

De 8 vanligste skadedyrene i Norge:

• Sukkermaur ol.
  • Stokkmaur