Ytterligere resultatforbedring for If i Norge

Til tross for skader etter flere stormer i første kvartal, økte resultatet i den norske virksomheten i If Skadeforsikring til 310 millioner NOK i første kvartal 2005 mot 275 i første kvartal i fjor. Totalkostnadsprosenten (combined ratio) for den norske virksomheten sank til 92,7 % fra 94,9% sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

-Forsikringsvirksomheten fortsetter å gå bra. Enda bedre effektivitet og risikoutvalg bidrar til at vi kan levere gode resultater til tross for større enkelthendelser som bl.a. stormene i første kvartal og lavere kapitalavkastning på investeringssiden, sier Torbjörn Magnusson, konsernsjef i If Skadeforsikring. - Med unntak for stormperioden i januar, preges forsikringsmarkedet i Norge fortsatt av en gunstig skadeutvikling. Vi er avventende til om dette er et mer varig utviklingstrekk eller bare en midlertidig variasjon, sier konserndirektørene Gunnar Rogstad og Ivar Martinsen som leder henholdsvis Ifs privatmarked og bedriftsmarked i Norden. If satser nå også på personforsikringer i det norske markedet. En ny barneforsikring er blitt en stor suksess, og etter tre måneder er det solgt ca. 14.000 forsikringsavtaler. Et nytt helseforsikringsprodukt er godt mottatt i bederiftsmarkedet. Driftsresultatet for hele If-konsernet ble 973 millioner NOK i første kvartal mot 1 206 i samme periode i fjor. Utviklingen i forsikringsvirksomheten er tilfredsstillende mens kapitalavkastningen er lavere sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Totalkostnadsprosenten er forbedret til 94,9% fra 100,8% i første kvartal 2004. Avkastningen på økonomisk kapital var 21,4%. If Skadeforsikring inngår i finanskonsernet Sampo Plc som i første kvartal rapporterer et resultat før skatt på 230 millioner EUR (190). Resultat pr. aksje er 0,30 EUR (0,28). Avkastningen på økonomisk kapital var 21,5% og oversteg dermed målsetningen på 19,0%. For ytterligere informasjon: Jack Frostad, informasjonsdirektør, mobil +47 92826255 If Skadeforsikring er Nordens ledende skadeforsikringsselskap med cirka 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum. I 2004 var Ifs premieinntekter 38 milliarder svenske kroner. Antall ansatte er 6 800, hvorav cirka 1800 i Norge. If inngår i finanskonsernet Sampo Plc.