Bertel O. Steen viderefører samarbeidet med IFS

Etter gjennomføring av et vellykket forprosjekt, har Bertel O. Steen inngått en forpliktende avtale med IFS Norge AS. Avtalen har en totalverdi i størrelsesorden NOK 80 millioner.

I forbindelse med Bertel O. Steens omfattende forbedringsprogram, har IFS Norge AS og ErgoGroup AS fått i oppdrag å gjennomføre en totalutskifting av konsernets IT-plattform. Bertel O. Steen har valgt å implementere bransjeløsningen IFS Applications for Automotive. Løsningen skal støtte selskapets prosesser innenfor CRM, salg, verkstedstyring, logistikk og økonomi for både bilimportør- og forhandlerleddet. Forprosjektet ble avsluttet til avtalt tid, og implementering av de nye løsningene startet som planlagt 3. januar i år. Det nye prosjektet skal være utrullet innen utgangen av 2007. - Som et ledd i arbeidet med forbedring av kvalitet og effektivitet i våre forretningsprosesser, valgte vi i august i fjor å innlede et samarbeid med IFS Norge om å implementere IFS Applications som IT-plattform for importører og forhandlere. Etter å ha gjennomført et vellykket forprosjekt hvor IFS har demonstrert gode løsninger og kompetanse, har vi nå inngått en endelig avtale med IFS Norge, sier Marius Steen, konsernsjef i Bertel O. Steen. Fokus på utvalgte bransjer IFS-konsernet fokuserer på utvikling av løsninger for utvalgte bransjer, blant annet bilbransjen. Løsningen som Bertel O. Steen har valgt er den samme som blant annet Volvo-forhandlerne i Norden benytter. IFS og ErgoGroup inngikk våren 2004 et strategisk samarbeid i Norden. Leveransen til Bertel O. Steen skjer i tett samarbeid mellom IFS og ErgoGroup. - Kunnskap om bilbransjen, samarbeid med partnere og erfaring med utvikling av løsninger for store og komplekse bedrifter er viktige årsaker til at IFS vinner kontrakter i konkurranse med best-of-breed leverandører og de største ERP-aktørene, sier Glenn Arnesen, administrerende direktør i IFS Norge. Om Bertel O Steen Bertel O. Steen-konsernet er et av Norges største service- og handelsselskap. Konsernet er importør av Mercedes-Benz, Peugeot, smart, Chrysler, Jeep, Dodge, Kia og Daihatsu. Gjennom 18 hel- og deleide forhandlere er konsernet engasjert i salg og ettermarked for personbiler og nyttekjøretøy. I tillegg driver konsernet den frittstående verkstedkjeden Snap Drive, og er videre engasjert i eiendom, finansiering, sportsartikler, skipsmotorer og sikkerhetsprodukter. Konsernet hadde i 2004 en omsetning på 7,5 milliarder kroner og har 2 130 medarbeidere. For ytterligere informasjon, se www.bos.no Om IFS og IFS Applications. IFS utvikler og leverer forretningskritiske løsninger med utgangspunkt i et komponentbasert forretningssystem for store og mellomstore virksomheter. IFS Applications, som kan implementeres trinnvis, er basert på web- og portalteknologi og tilbyr forretningsapplikasjoner med over 60 komponenter innen produksjon, logistikk, CRM, økonomi, konstruksjon, service, vedlikehold og HR. IFS fokuserer på å forenkle komplekse prosjekter for raskt å kunne hente ut effekter av IT-investeringene. IFS er en av de største tilbyderne av forretningssystem på verdensmarkedet. Selskapet opererer i 45 land og har mer enn 350 000 brukere verden over. IFS er notert på Stockholm Stock Exchange (XSSE:IFS). IFS Norge AS er en av de ledende leverandørene av forretningssystemer i Norge og har ca. 200 medarbeidere fordelt på hovedkontor i Asker og regionkontor i Stavanger. For ytterligere informasjon, besøk vår webside www.ifsworld.com/no For ytterligere informasjon kontakt: Arild Saastad, IT-direktør, Bertel O. Steen AS Telefon: 67 92 62 80 Mobil: 482 01 460 E-post: arild.saastad@bos.no Glenn Arnesen, administrerende direktør, IFS Norge AS Telefon: 66 90 78 79 Mobil: 901 55 880 E-post: glenn.arnesen@ifs.no