PRESSEMELDING 16. mars 2005 Rosenberg Verft utvider med nye IFS-applikasjoner for EPCI-kontraktører i olje- og gass industrien IFS opprettholder sitt fokus på offshoreindustrien og har gleden av å offentliggjøre at Rosenberg Verft har besluttet å utvide sin bruk av IFS-applikasjoner med et multidisiplinært engineering-register som bl.a er ferdig tilrettelagt for NORSOK standarden. Løsningen er en del av IFS produkter for EPCI (Engineering, Anskaffelse, Konstruksjon, Installasjon)-kontraktører. Både Rosenberg og deres underleverandører vil benytte løsningen, som kombinerer engineering og ERP i én moderne webbasert løsning. Fordelene med å ha ett engineering-register er åpenbar i forhold til å holde oversikt over prosjektstatus på tvers av disipliner og således også følge med på hvordan én disiplin påvirker en annen. Løsningen inneholder også et kraftig innkjøpssystem, som benyttes til å sortere og gruppere innkjøpsbehov gjennom hele prosjektet. På denne måten er det mulig å oppnå bedre priser, bedre leveringsbetingelser og mer optimal kontantstrøm. Kombinert med IFS’ løsninger for prosjektledelse, økonomi, dokumentstyring og støtte for produksjon, installasjon og igangkjøring, har Rosenberg nå en moderne IT-plattform som gir mer optimal styring av verdikjeden, bedre oversikt og enklere datautveksling. ─Vi er glad for de fordeler vi nå oppnår etter å ha utvidet vår IFS IT-plattform til også å omfatte engineering, sier Bjørn Thomas Bache, direktør for Engineering & Procurement. IFS har flere referanser som bruker deler av konseptet i dag. Kundenes bransjekunnskap, i kombinasjon med IFS’ forretningsanalytikere og bransjeeksperter, har vært avgjørende for den totale løsningens arkitektur. Erfaringen viser at bransjen trenger bedre støtte for samarbeid mellom engineering, innkjøp, prosjektledelse og produksjon basert på moderne webbasert teknologi. ─ Rosenbergs beslutning om å implementere vår totale EPCI-løsning styrker vår posisjon som en strategisk IT-leverandør til Rosenberg. Beslutningen viser også at IFS’ forretningsapplikasjon gir EPCI-kontraktører innen offshore en merverdi, kommenterer Glenn Arnesen, adm. direktør i IFS Norway AS. IFS gir målbare fordeler for kontraktører, leverandører og skipsverft innen olje og gass og maritim industri. Blant norske kunder som bruker løsningene, finnes blant andre Rosenberg Verft, Dresser Rand, Aker Yards Group, Unitor ASA, Wilhelmsen Marin Services, Advanced Production and Loading (APL)og Smedvig Offshore. For mer informasjon, kontakt: Glenn Arnesen, CEO, IFS Norway Telefon: +47 901 55 880 E-post: glenn.arnesen@ifs.no Carl-Magnus Adamsson, salgsdirektør, IFS Norway Telefon: +47 951 47 580 E-post: carl.magnus.adamsson@ifs.no About IFS and IFS Applications IFS (XSSE: IFS) is one of the world’s leading providers of component-based business software developed using open standards. IFS’ industry-focused solutions are optimized for ERP, enterprise asset management, and MRO. IFS Applications™ offers companies an integrated lifecycle approach to managing customers, products, assets and services, enabling them to employ lean enterprise concepts, control costs, manage projects, increase efficiencies in their supply chain, and measure their performance. As a leader in component-based software, IFS delivers tangible business benefits for companies in the aerospace & defense, automotive, construction & facility management, high-tech, industrial manufacturing, process, and utilities & telecom industries. Working in close collaboration with partners, IFS is driving the market to embrace standards and co-existence that offers customers faster payback, reduced risk, and freedom of choice. www.ifsworld.com ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no