Avinor velger IFS for kvalitetsrapportering

IFS kunngjør at Avinor har valgt IFS-løsninger for HMS (helse, miljø og sikkerhet), kvalitetssikring og risikohåndtering for å effektivisere all rapportering innen disse områdene. Avinor er et statseid selskap som eier og drifter de fleste flyplasser i Norge, inkludert 2 kontrollsentraler, kontrolltårn og tekniske installasjoner. Avtalen omfatter lisenser og tjenester verdt ca. 10 millioner kroner.

I desember 2012 valgte Avinor å implementere IFS Applications 8. Avinor har nå, etter en offentlig anbudsprosess, valgt å utvide løsningen med komponentene IFS Health and Safety™, IFS Quality Assurance™ og IFS Risk Management™.

Løsningen kommer til å muliggjøre for Avinor å integrere forretningskritiske prosesser som avvikshåndtering i sitt forretningssystem. Systemet inkluderer apper for smart telefoner for rapportering ute i feltet samt OLAP-kuber for databearbeiding. Løsningen kommer til å settes i drift for 3900 brukere ved 46 flyplasser, kontrollsentraler, kontrolltårn og tekniske enheter over hele Norge.

– Vi valgte IFS fordi vi ville ha et helhetlig og brukervennlig system som kunne håndtere kvalitetsavvik, lage statistikk, levere elektronisk rapportering til myndighetene – og gjøre enda bedre risikovurdering. Dette vil gi oss et langt bedre verktøy for og fatte gode beslutninger og løfter vårt sikkerhetsarbeid, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.

– Flyplass operatører som Avinor må forholde seg til strenge krav og reguleringer, noe som gjør arbeidsmiljø, kvalitet og avvikshåndtering til kritiske forretningsprosesser. Gjennom å utvide sin sentrale IFS-løsning med disse komponentene vil Avinor få bedre oversikt og kontroll, sier Glenn Arnesen, Administrerende Direktør, IFS Scandinavia.

IFS-løsningen vil leveres med et grensesnitt for Microsoft SharePoint og mobile enheter utviklet av IFS sin teknologipartner Din ERP.

– Din ERP tilbyr en intuitiv brukeropplevelse basert på standardiserte prosesser tilpasset hver individuelle brukers rolle i verdikjeden. Gjennom å kombinere IFS Applications med vårt SharePoint grensesnitt og våre mobile løsninger tilbyr vi Avinor et robust system i et intuitivt miljø som bidrar til å øke brukerens effektivitet og tilfredshet, sier Dagfinn Stave, Administrerende Direktør, Din ERP.

Implementeringen starter umiddelbart og beregnes å være ferdig i juni 2014.

KONTAKTINFORMASJON
Tom Smith
Marketing Director
tom.smith@ifsworld.com

Om Avinor
Avinor er ansvarlig for planleggingen, utviklingen og driften av Norges flyplassnettverk. Avinor drifter 46 flyplasser i Norge hvorav 12 i samarbeid med det norske forsvaret. Virksomheten inkluderer også kontrolltårn på flyplassene, kontrollsentraler samt teknisk infrastruktur for flyplass navigering.

Mer information finnes på www.avinor.no

IFS er en børsnoteret virksomhet (XSTO: IFS) grunnlagt i 1983. Virksomheten utvikler, levererer og implementerer IFS Applications™, et komponentbaseret forretningssystem. IFS fokuserer på bransjer hvor en eller flere av følgende kjerneprosesser er strategiske: service & vedlikehold, produksjon, logistikk og prosjekt. IFS har mer enn 2000 kunder, er aktive i cirka 60 land og har 2800 ansatte. I 2012 gikk nettoomsetningen opp til SEK 2,7 milliarder.

For mere informasjon se www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden.
Corporate identity number: 556122-0996

Sitater

Vi valgte IFS fordi vi ville ha et helhetlig og brukervennlig system som kunne håndtere kvalitetsavvik, lage statistikk, levere elektronisk rapportering til myndighetene – og gjøre enda bedre risikovurdering. Dette vil gi oss et langt bedre verktøy for og fatte gode beslutninger og løfter vårt sikkerhetsarbeid.
Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor