IFS kjøper VisionWaves

IFS kunngjør at de har inngått avtale med eierne av VisionWaves B.V. (”VisionWaves”) om å kjøpe 100 prosent av virksomhetens aksjer. Kjøpesummen betales kontant.

VisionWaves leverer Operational Intelligence-software som hjelper kunder med å realisere sine strategier raskere gjennom forbedret styring av virksomheten.

Løsningens unike modelldrevne og helhetsbaserte metode, gir ledere og beslutningstakere et klart bilde av virksomhetens resultater i sanntid og gjør de i stand til å iverksette tiltak og kontinuerlig forbedre drift og forretningsmodeller.

Ved å kombinere VisionWaves med IFS bransjefokuserte løsninger kan kunden dra nytte av:

• VisionWaves evne til å kartlegge, overvåke og administrere forretningsprosesser på tvers av flere forretningsenheter, datakilder og applikasjoner. Dette gir en umiddelbar forståelse av hvordan ytelsen påvirker forretningsstrategien og man kan proaktivt iverksette handlinger.
  • De to løsningers evne til å hjelpe kundene med å realisere sine strategier raskere og forbedre virksomheten gjennom å gi et samlet operativt overblikk og en forbedring av forretningsprosessene på en integrert måte.

VisionWaves ble grunnlagt i 2000 og har sitt hovedkontor i Zeist, Nederland samt et salgskontor i USA. Selskapet har 30 ansatte og en omsetning på €4,9 millioner samt en justert EBITDA-margin på 17 % (siste 12 måneder til mai 2015, urevidert).

Selskapet har med stor suksess implementert sin løsning på store multinasjonale kunder i følgende bransjer: Luftfart- og forsvarsindustrien, transport, minedrift, bygg- og anlegg, energi- og forsyning, offentlige sektor samt finans- og helsesektoren.

VisionWaves har over 30 høyt profilerte kunder, som for eksempel Emirates, Qinzhou Power Plant/SDIC, Chilean Air Force, Dodsal, Lumina Mining, Dutch MoD and National Police, ING, Achmea og Rabobank. Selskapet har godt etablert partnerskap med flere systemintegratorer inklusive Capgemini, Accenture og Serco.

”Med oppkjøpet av VisionWaves iverksetter IFS sin strategi om å vokse via oppkjøp ved å investere i en av de raskest voksende sektorene for forretningsapplikasjoner. IFS ambisjon er å gjøre det mulig for våre kunder å bli mer fleksible og øke evnen til å realisere strategier raskere. VisionWaves vil bidra sterkt til dette og i tillegg utfylle IFS partnerstrategi ytterligere, da systemintegratorer tiltrekkes av sterke produkter og tjenester relatert til operasjonell styring og forbedring av selskapers prestasjonsevne”, sier Alastair Sorbie, CEO i IFS.

IFS forventer at oppkjøpet vil ha begrenset positiv effekt på resultatet for 2015.

Tom Smith, Marketing Director, IFS Scandinavia. Telefon: 47 404 85 956, tom.smith@ifsworld.com

IFS™ er en ledende, global leverandør av forretningssystem som hjelper virksomheter med å bli mer fleksible. Med omfattende kompetanse innen utvalgte bransjer tilbyr IFS et fleksibelt, helintegrert forretningssystem (ERP) inkludert løsninger for vedlikehold (EAM) og service. IFS ble grunnlagt i 1983 og er en børsnotert virksomhet (XSTO: IFS) med cirka 2700 ansatte. IFS hjelper mer enn 2400 kunder over hele verden via egne kontorer og et voksende partnernettverk.

For mer informasjon se www.IFSWORLD.com

Les mer om teknologi, innovasjon og kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/