IFS og Mälarenergi utvikler mobil løsning for anleggsintensiv industri

IFS og det svenske kraftkonsernet Mälarenergi har signert avtale om levering av en mobil løsning for vedlikeholdsorienterte bransjer. Løsningen er utviklet etter IFS' fleksible metodikk, hvor kundene involveres tidlig i utviklingsprosjektet for å sikre brukervennlighet og kvalitet.

IFS fokuserer på tett samarbeid med kundene for å sikre en produktutvikling i henhold til bransjespesifikke behov. I forbindelse med dette har ansatte i Mälarenergi deltatt i utarbeidelse av kravspesifikasjoner samt testing og verifisering av funksjonalitet i et sanntids produksjonsmiljø. Løsningen muliggjør et høyt nivå av integrasjon, automatisering og den eliminerer tidligere manuelle arbeidsprosesser.

─ Mälarenergi har valgt en holistisk tilnærming til vedlikeholdsprosessene, der planlegging, dokumentasjon, reservedelshåndtering, kostnader, måleverdiinnsamling og rapportering integreres. Således stilles det høye krav til brukervennlighet og stabilitet for de bærbare enhetene. Vi opplever at brukervennligheten blir bedre ved at vi sammen med IFS etablerer kravspesifikasjoner og gjennomfører omfattende og iterasjonsbaserte verifiserings‐ og testaktiviteter, sier Hans Granlund, prosjektleder, Mälarenergi.

Løsningen er basert på IFS Applications inkludert Enterprise Explorer, som ble implementert hos Mälarenergi i fjor høst.

─ Mobilitet er viktig for oss og står sentralt innen feltvedlikehold. Vi forventer at den nye mobile løsningen vil gi en reell forretningsverdi i form av forenklede og mer effektive rutiner i våre daglige arbeidsprosesser. Dette er en forutsetning for å oppnå forbedret styring og kontroll, noe som betyr at vi forventer mer effektiv bruk av våre ressurser og aktiva, sier Hans Granlund.

Anleggsintensiv industri og energibransjen er begge fokuserte industrisegmenter for IFS der selskapet har et stort antall kunder over hele verden.

─ IFS har en langvarig tradisjon for samarbeid med våre kunder, og vi er veldig stolte over vår metodikk som lar oss videreutvikle vårt produkttilbud til kunder innen prosessindustrien. Vi er dypt engasjert i dette, og vi gjør kontinuerlige investeringer for å beholde vår gode posisjon, noe som gjør det mulig for oss å tilby den merverdi kundene behøver for å effektivisere sine vedlikeholdsprosesser, sier Thomas Säld, VP Research & Development, IFS World Operations AB.

Mobilitetsløsningen vil være alment tilgjengelig i den nyeste versjonen av IFS Applications.

Telefon: +47 66 90 73 00

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Mälarenergi
Mälarenergi‐konsernet leverer strøm, varme, vann, avkjøling og raske kommunikasjonsløsninger til sine 120.000 regionale kunder. Konsernet består av Mälarenergi Elnät AB, Mälarenergi Stadsnät AB, Mälarenergi Vattenkraft AB og Mälarenergi Försäljning AB. Konsernet er basert i Västerås. Mälarenergi AB har 570 ansatte og en årlig omsetning på rundt SEK 3 milliarder.

For mer informasjon om Mälarenergi kan du gå til: www.MALARENERGI.se

About IFS
IFS is a public company (OMX STO: IFS) founded in 1983 that develops, supplies, and implements IFS Applications™, a component‐based extended ERP suite built on SOA technology. IFS focuses on agile businesses where any of four core processes are strategic: service & asset management, manufacturing, supply chain and projects. The company has 2,000 customers and is present in more than 50 countries with 2,700 employees in total. Net revenue in 2010 was SKr 2.6 billion.

For mer informasjon om IFS kan du gå til: www.IFSWORLD.com

IFS, Postboks 1545, SE‐581 15 Linköping, Sverige – Tlf.: +46 13 460 40 00 – Faks.: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden.
Corporate identity number: 556122‐0996