IFS Retail introduserer innovativt sortimentsplanleggingssystem på det europeiske markedet

​IFS Retail har inngått en partneravtale med daVinci, en amerikansk leverandør av sortimentsplanleggingssystem. Avtalen innebærer at IFS Retail har eksklusiv distribusjonsrett av systemet på det europeiske markedet. Systemet vil inngå som en del av IFS Retail sin helintegrerte løsning for handelsbedrifter.

daVinci har spesialisert seg på utvikling av software for sortimentsplanlegging. Systemet skal bidra til økt salg og lønnsomhet gjennom å legge til rette for grundig planlegging og presentasjon av riktig sortiment til kunden. Selskapets ledelse har over 20 års direkte erfaring fra detaljhandelen og således dyp forståelse for hvilke utfordringer bransjen står overfor.

Planlegging, oppbygging og innkjøp av sortiment er noen av de mest kritiske områdene for detaljister og grossister og riktig systemstøtte er essensielt. Riktig valg av varemix fra et overgripende nivå ned til detaljplanlegging av alle produktattributter på artikkelnivå er meget viktig for å sikre og forbedre lønnsomheten. daVincis system muliggjør blant annet visualisering av layout og innhold i butikk, organisering etter avdeling eller produkt og mulighet for påfølgende kalkulering av marginer, priser og kostnader for ulike scenarioer.

– Vi har over lengre tid søkt etter en løsning som kan møte de unike behovene innen sortimensplanlegging, og daVinci oppfyller våre strenge krav. Selskapet har rendyrket fokus på sortimentsplanlegging samt sterke referanser gjennom en imponerende kundebase. Vi mener dette vil være den beste løsningen for våre kunder, sier Denis Van Nunen, Adm Dir i IFS Retail.

IFS Retail bygger på et partnersamarbeid mellom IFS og Centric, der Centrics kassesystem, lager og logistikksystem kombineres med forretningssystemet IFS Applications. Løsningen kalles end2end retail og gir handelsbedrifter en fullstendig, helintegrert og fleksibel forretningsløsning med felles support og implementeringsplan. Dette minimerer risiko forbundet med integrasjoner samt høy kost som følge av tidskrevende implementeringer som ofte assosieres med ERP prosjekt i handelsnæringen.

IFS’ løsning for handelsbedrifter inkluderer hele verdikjeden; fra planlegging, innkjøp, anskaffelser, distribusjon og butikkløsninger. IFS Applications har støtte for alle viktige forretningsprosesser som grunndatahåndtering, automatisk påfyll av varer, provisjons- og rabatthåndtering, personalsystem og prognostisering.

KONTAKTINFORMASJON
Denis van Nunen
Adm Dir, IFS Retail
denis.van.nunen@ifsworld.com

Om daVinci
daVinci hjelper detaljister og grossister med å oppnå økt salg og lønnsomhet ved å planlegge og presentere det optimale sortiment til kundene. Ved å integrere business intelligence med innkjøperens kunnskap, hjelper daVinci innkjøpere med å planlegge og bygge opp sortiment optimalisert til enhver smak i ethvert mikro-marked. Ved å dra nytte av omfattende erfaring og direkte bransjekunnskap, bygger daVinci bro mellom konsept og utførelse. Dette er verktøyet for å få riktig produkt foran de rette kundene.

IFS er et børsnotert konsern (OMX STO: IFS) grunnlagt i 1983 som utvikler, leverer og implementerer IFS Applications, et komponentbasert forretningssystem basert på SOA-teknologi. IFS fokuserer på virksomheter der en eller flere av følgende kjerneprosesser er strategiske; vedlikehold & service, produksjon, logistikk og prosjekt. IFS har over 2000 kunder, virksomhet i over 50 land og har totalt ca 2700 ansatte. Nettoomsetningen i 2009 ble SEK 2,6 milliarder.

For mer informasjon – se www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01 Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden. Corporate identity number: 556122-0996