Pukka Herbs satser på vekst med IFS Applications 9

En komplett forretningsløsning implementeres for forbedret ressurshåndtering hos den globale produsenten av økologisk mat

IFS kunngjør at Pukka Herbs, en britisk leverandør av økologisk te og kosttilskudd, har valgt å implementere IFS Applications™ 9 for å integrere og automatisere prosesser i den globale virksomheten. Kontrakten har en verdi på cirka 500 000 pund.

Pukka Herbs ble grunnlagt i 2001 av gründerne Sebastian Pole og Tim Westwell og er et organisk selskap som arbeider med mer enn 5000 bønder over hele verden for å tilby urtete, kosttilskudd og oppskrifter i over 40 land. Selskapet tilbyr mer enn 35 typer frukt- og urtete i tillegg til mer enn 75 tilskudd.

Med en raskt voksende internasjonal virksomhet og en kompleks forsyningskjede som involverer mange underleverandører innenfor transport, lager og produksjon, valgte Pukka Herbs omfattende ERP fra IFS for å sentralisere sine prosesser og få en bedre oversikt over sine eiendeler. Selskapet ønsket også å fornye sin eksisterende IT-infrastruktur.

Med IFS Applications 9 vil Pukka Herbs effektivisere og få bedre kontroll over hele sin produktlivssyklus, inkludert tredjeparts kjøp av råvarer i India, emballering av produkter i Storbritannia, samt transport til tredjeparts distributører over hele verden. Løsningen vil hjelpe selskapet å administrere sine nøkkelprosesser og få en fullstendig oversikt over sine eiendeler i sanntid innenfor områder som lager, logistikk, CRM, kvalitetssikring, økonomistyring, HR, grafisk prognosering og dokumenthåndtering.

Pukka Herbs valgte å erstatte ERP-leverandør etter en lang periode med vekst. Siden Pole og Westwell startet opp i 2001 har selskapet vokst veldig raskt – rundt 30 prosent hvert år. I løpet av denne perioden har selskapet fått nye distribusjonspartnere i regioner som Australia, Hong Kong, USA og Vest-Europa. Som et resultat av dette hadde selskapet behov for en fleksibel plattform som kunne forbedre effektiviteten og hjelpe ansatte å ta smartere beslutninger basert på nøyaktige data.

Pukka Herbs ekspansjon skjer samtidig som en tilsvarende vekst i helsekostmarkedet, spesielt i Storbritannia. I motsetning til den generelle nedgangen i mat salg i 2014, har salg av økologisk mat i Storbritannia vokst med fire prosent. Dette tallet er ventet å stige globalt med fire prosent i løpet av de neste fire årene. Det samme gjelder for urtete – mellom 2012 og 2014 økte salg av grønn te i Storbritannia med over 50 prosent. I samme periode økte salg av frukt- og urtete med 31 prosent.

– I takt med at virksomheten vår har ekspandert inn i nye markeder og med nye produkter har det blitt tydelig at vi trenger en bedre måte å spore og planlegge våre prosesser. Dette var ikke enkelt med tanke på vår differensierte produktutvikling og vår distribusjon. Som en gründervirksomhet ville vi ikke ha en løsning som ville innebære mange tunge, administrative prosesser. IFS-løsningens fleksibilitet hjelper oss å oppnå dette. Vi ser frem til å fortsette vårt samarbeid og til å dra nytte av fordelene løsningen vil tilby, sier David Anderson, Head of Sustainability, Pukka Herbs.

– Pukka Herbs er en sann suksesshistorie. Selskapets vekst de siste årene har oversteget gjennomsnittet i et veldig sterkt marked, noe som har resultert i en utvidelse av selskapets virksomhet i Storbritannia og økt internasjonal etterspørsel. Veksten har gitt noen utfordringer også og selskapet innså at videre vekst krevde en fleksibel forretningsløsning, sier Paul Massey, Adm. Dir., IFS UK.

– Fra vårt første møte var det tydelig at det er mange likheter mellom Pukka og IFS. Vi er begge produktorientert og har et profesjonelt og nært samarbeid med våre kunder og leverandører. Ledergruppen ville ha en løsning som passet deres virksomhet og kunne tilby et intuitivt grensesnitt for å spare tid for ansatte og ledere. Det er akkurat det IFS tilbyr. Vi ser frem til å kunne støtte virksomhetens videre vekst, fortsetter Massey.

Etter hoved implementeringen vil selskapet fortsette implementeringen av løsningen til alle deler av virksomheten.

Anders Lundin, PR Manager, IFS Scandinavia.Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Om Pukka Herbs

Pukka produserer utsøkt te og gode kosttilskudd for å hjelpe folk å leve sunnere og lykkeligere liv. ” Pukka” betyr autentisk og det er dette som er kjernen i virksomheten. Selskapet importerer økologisk fair trade urter fra mer enn 50 land og donerer 1 prosent av sin omsetning til ideelle organisasjoner som jobber for miljøet.

IFS™ er en ledende, global leverandør av forretningssystem som hjelper virksomheter med å bli mer fleksible. Med omfattende kompetanse innen utvalgte bransjer tilbyr IFS et fleksibelt, helintegrert forretningssystem (ERP) inkludert løsninger for vedlikehold (EAM) og service. IFS ble grunnlagt i 1983 og er en børsnotert virksomhet (XSTO: IFS) med cirka 2700 ansatte. IFS hjelper mer enn 2400 kunder over hele verden via egne kontorer og et voksende partnernettverk.

For mer informasjon se www.IFSWORLD.com

Les mer om teknologi, innovasjon og kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/