Financière de Kiel (Industri Kapital 2000-fondet) kjøper Labeyrie Group

Financiére de Kiel (Industri Kapital 2000-fondet) kjøper Labeyrie Group Financière de Kiel har kjøpt mer enn 67% av Labeyrie Group gjennom et vennligsinnet bud som verdsetter selskapet til E71 per aksje. Aksjene er ervervet fra Européenne de Gastronomie (et datterselskap til Groupe Suez) og fra ledelsen i Labeyrie. Labeyrie er notert på Euronext Paris (Second Marché, Euroclear-kode 7236). I henhold til gjeldende regelverk vil Financière de Kiel fremlegge et bud på de resterende aksjer i selskapet. Financière de Kiel forbeholder seg retten til å initiere tvangsinnløsning av resterende aksjer etter at denne budperioden er utløpt. Financière de Kiel er et selskap opprettet av Industri Kapital 2000- fondet med den hensikt å kjøpe Labeyrie. Barclays Capital har arrangert gjeldsfasilitetene til oppkjøpet i samarbeid med Natexis Banques Populaires. Rådgivende banker i transaksjonen har vært Credit Agricole Indosuez og Natexis Banques Populaires. Financière de Kiel har til hensikt å bli en majoritetsaksjonær i Labeyrie. Industri Kapital vil støtte den eksisterende ledergruppen i videreutviklingen av selskapet, blant annet gjennom strategiske oppkjøp innenfor Labeyries kjernevirksomhet, både i Frankrike og internasjonalt. Labeyrie Group ble grunnlagt i 1946, og er markedsledende i Europa innenfor produksjon og salg av gåselever og røkelaks. Gruppen består av selskapene Labeyrie, Pierre Gueraçague (Frankrike) og Vensy (Spania), og har rundt 2,500 ansatte. I regnskapsåret 2000/01 omsatte Labeyrie for E 200 millioner. Oppkjøpet av Labeyrie blir Industri Kapital 2000-fondets tredje investering i Frankrike (de to tidligere er Fives-Lille (2001) og Laho Equipement (2000). Industri Kapital har tidligere industrierfaring fra Labeyries forretningsområder gjennom det tidligere porteføljeselskapet Pieters, en ledende europeisk aktør innenfor foredling og distribusjon av fiskeprodukter (nå eiet av Domstein og Fjord Seafood). Industri Kapital er et ledende privat investeringsfond med en egenkapital under forvaltning tilsvarende NOK 23 milliarder. Siden 1989 har Industri Kapital gjennomført 43 investeringer i europeiske selskaper innen ulike bransjer. Investorene i Industri Kapital inkluderer større nordiske, europeiske og amerikanske institusjonelle investorer som pensjonskasser, investeringsselskaper og forsikringsselskaper. Pressekontakter Christopher Masek, Director, Industri Kapital - Tel.: +44 77 87 568 740 Maria Nilsson, Pressekoordinator, Industri Kapital - Tel.: +46 86 78 95 51 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.waymaker.net Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00730/wkr0002.pdf