Inify Laboratories har fått akkreditering som medisinsk laboratorium

STOCKHOLM – 6. november 2023 – Inify Laboratories, en helintegrert digital ultramoderne laboratorietjeneste som tilbyr kreftdiagnostikk innen patologi, har fått akkreditering som medisinsk laboratorium i henhold til ISO 15189-standarden.

«Å få en akkreditering kun fem måneder etter lansering av en helt unik laboratorietjeneste for kreftdiagnostikk, må være en slags rekord. Det er nok en bekreftelse på hvilke evner, kvalitetsbevissthet og bredde av kunnskap, som vi besitter i Inify,» sier administrerende direktør Fredrik Palm i Inify Laboratories.

«For Inify er dette et bevis på at virksomheten vår lever opp til de høye standardene vi setter for oss selv. Hele organisasjonen har bidratt i akkrediteringsprosessen, med sin unike kompetanse og engasjement, for å få hver brikke på plass. Med stolthet vil vi drive og videreutvikle det denne akkrediteringen gir oss, nemlig en kultur for kvalitetstenkning og kontinuerlig forbedring, som gjennomsyrer alle deler av vår virksomhet,» sier Chief Quality Officer Johanna Karling i Inify Laboratories.

Akkrediteringen er et internasjonalt system med felles lovgivning innen EU. Det utstedes til selskaper og virksomheter som utfører testing og kontroller, som medisinske laboratorier. I Sverige er det Swedac som utsteder akkreditering. En kompetansevurdering gjennomføres gjennom en uavhengig kvalitetsgjennomgang av organisasjonen.

Inify har gjennomgått grundig revisjon, som inkluderer en gjennomgang av virksomhetens rutiner og prosesser for kvalitetsstyring, kompetansekrav og dokumentasjon, for å verifisere at virksomheten oppfyller gjeldende krav og standarder. Nå som Swedac har bekreftet at Inify Laboratories oppfyller kravene som kreves av et medisinsk teknologilaboratorium, er det utstedt et akkrediteringsbevis.

Helseinstitusjoner, spesielt innen offentlig sektor, har ofte interne krav, om primært å hente sine laboratorietjenester fra akkrediterte medisinske laboratorier.

«Dette er en ekstremt viktig markedsåpner for oss og gjør det mulig for oss å akselerere reisen mot å tilby kreftdiagnostikk av høy kvalitet med korte, forutsigbare responstider, til så mange pasienter som mulig,» sier Palm.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt administrerende direktør, Fredrik Palm, fredrik.palm@inify.com, eller besøk www.inify.com.

Tjenesten inkluderer hele verdikjeden innen håndteringen av prøver; fra logistikk, til prøveforberedelse, til patologens rapportering fra enten Inify Laboratories eller kunden. Rapporten er assistert av vår egen AI, bevist i kliniske studier å ha verdensledende nøyaktighet. Hele arbeidsflyten støttes av et skreddersydd prosesskontrollsystem.

Selskapet, basert i Sverige, ble uavhengig i 2022 gjennom en «spin-off» fra ContextVision, med 40 års erfaring innen digital bildebehandling for medisinske applikasjoner.

Selskapet er notert på Euronext Growth Oslo under tickeren INIFY.