Vellykket lansering av Inify Laboratories sine tjenester, med de første pasientene diagnostisert

«Begynnelsen på et paradigmeskifte innen patologi»

STOCKHOLM – 20. juni 2023 – Inify Laboratories, en unik laboratorietjeneste som tilbyr kreftdiagnostikk innen patologi, åpnet sitt første laboratorium, etter å ha levert sine første prostatakreftdiagnoser.

«Vi er ekstremt stolte over at lanseringen ble vellykket og gikk i henhold til planen. Vi har begynt å levere våre unike diagnosetjenester til våre første kunder her i Sverige», sier administrerende direktør Fredrik Palm i Inify Laboratories.

Selskapet tilbyr spesialisert patologidiagnostikk for prostatakreft, den nest vanligste kreftformen blant menn i den vestlige verden og adresserer tydelig eksisterende og voksende utfordringer. Kvaliteten på diagnosene varierer mye og lange uforutsigbare ventetider øker både kostnadene og arbeidsbelastningen for offentlige og private klinikker, samtidig som det skaper stor unødvendig angst hos pasientene. Inifys laboratorie- og logistikktjenester har kapasitet til å gi hele Norden diagnostiske tjenester med korte og forutsigbare responstider.

«State-of-the-art» arbeidsflyt med sømløst integrert AI

Ett år etter finansiering, notering på Euronext Growth i Oslo og signert leiekontrakt for nye lokaler, har Inify klart å bygge sitt første fullt utstyrte ultramoderne laboratorium.

Selskapets tverrprofesjonelle ansatte bestående av programvareingeniører, laboratorie- og medisinske eksperter, har designet og utviklet et tilpasset laboratorieinformasjonssystem (LIS), som inkluderer optimaliserte vevsforberedelsesprosesser og sømløs integrasjon av toppmoderne AI. Et unikt system som støtter patologer i å utføre effektive og høykvalitets diagnoser, på alle sine pasienter.

«Vår visjon er å tilby verdensledende kreftdiagnostikk for så mange pasienter som mulig. Denne lanseringen er begynnelsen på et paradigmeskifte innen klinisk patologi, og gir reell verdi for både helsepersonell og pasienter», sier Dr. Claes Lindh, Chief Medical Officer ved Inify Laboratories.

Tar sikte på å sette nye diagnostiske standarder

Før åpningen inngikk Inify et samarbeid med den svenske avdelingen av Loomis, et verditransportselskap med multinasjonal tilstedeværelse. Partnerskapet garanterer sporbar og effektiv pasientprøvetransport fra klinikkene til Inify Laboratories. Logistikktjenesten har full dekning i Sverige, og kan enkelt utvides til å dekke transport fra og innenfor andre land, noe som letter gjør fremtidig internasjonal ekspansjon.

«Vår største suksessfaktor er vårt dedikerte og innovative tverrprofesjonelle team, som inkluderer hver enkelt ansatt, så vel som styremedlemmene. Vi tar sikte på å sette nye diagnostiske standarder for utvalgte krefttyper sammen med offentlige og private helsetjenester, som igjen vil generere stadig økende aksjonærverdi», sier Palm.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt administrerende direktør, Fredrik Palm, fredrik.palm@inify.com, eller besøk https://www.inify.com.

Tjenesten inkluderer hele verdikjeden innen håndteringen av prøver; fra logistikk, til prøveforberedelse, til patologens rapportering fra enten Inify Laboratories eller kunden. Rapporten er assistert av vår egen AI, bevist i kliniske studier å ha verdensledende nøyaktighet. Hele arbeidsflyten støttes av et skreddersydd prosesskontrollsystem.

Selskapet, basert i Sverige, ble uavhengig i 2022 gjennom en «spin-off» fra ContextVision, med 40 års erfaring innen digital bildebehandling for medisinske applikasjoner. Selskapet er notert på Euronext Growth Oslo under tickeren INIFY.