Cub Cadet presenterer sin første E-Zero-turn og nye E-Rider-modeller

I en årrekke har Cub Cadet forpliktet seg til å bygge og utvikle et topp moderne elektrisk sortiment. I 2023-sesongen driver selskapet elektrifiseringen videre som del av gruppens strategi og presenterer en stor Zero-Turn klipper, basert på elektrisk Li-ion-framdrift: Med XZ5 EL107 er selv de sprekeste medlemmene i Cub Cadet-familien nå elektriske – med sin vanlige kraft, men samtidig svært stillegående og utslippsfrie i drift.

«Med lanseringen av XZ5 EL107 løfter vi enda en av Cub Cadets produktgrupper til en framtidsrettet tenking,» sa en fornøyd Wolfgang Rill, salgssjef for Stanley Black & Decker Outdoor GmbH. «Vårt elektriske sortiment oppfyller naturligvis de strenge standardene for ytelse, kraft og slitestyrke som vi krever av alle våre produkter. Denne kombinasjonen av elektrisk drift med Cub Cadet-plattformens velprøvde fordeler gjør nye E-Zero-Turn særskilt attraktiv.»

100% elektrisk. 0% kompromiss.
Som alle Cub Cadet E-Range-maskiner, trekker den nye E-Zero-Turn kraften fra et topp moderne litium-ion-batteri. I tillegg til lang driftstid er den moderne batteriteknologien konstruert for å forhindre ytelsesfall selv ved lavt batterinivå. Det innebærer at maskinene er konstruert for like kraftig ytelse som bensinmotorene, og takket være E-Power er de snillere mot miljøet siden de er utslippsfrie under drift.  Vedlikehold og service er også enkelt å gjennomføre, og de er betydelig mer stillegående enn sammenlignbare bensinmotorer. Og dette selvfølgelig med den forventede Cub Cadet-ytelsen.

Ytelse
Med sitt kraftige litium-ion-batteri (Cub Cadet 56 V Max*/60 Ah/3000 Wh) byr nye E-Zero-Turn på ren kraft med full fleksibilitet og enestående presisjon. Med en arealkapasitet på inntil 10 000 m2/t, oppnår XZ5 EL107 ved hjelp av Eco-Mode en maksimal driftstid på inntil 90 minutter, avhengig av plenen og bakkeforholdene. Batteriet er fullt oppladet på fire timer.

XZ5 EL107 imponerer med enestående klippe- og bio-ytelse med en klippebredde på 107 cm. Det høykvalitets klippeaggregatet kan justeres individuelt til 15 stillinger med klippehøyder på 25–114 mm ved hjelp av en fotbetjent løftemekanisme for klippeaggregatet. Sammen med bio-settet, som er inkludert som standardutstyr, gjør den valgfrie 230L oppsamleren klipperen til en fleksibel allrounder. Det komfortable zero-turn styresystemet bidrar til å gi maksimal manøvrerbarhet og kontroll, mens forskjøvet foraksel gir ren kantklipp ved å bringe klippeaggregatet så tett opptil blomsterbed, gjerder og trær som mulig.

Lang levetid
I tillegg til de kraftige motorene bidrar materialer og komponenter av høy kvalitet, som den sterke stålrørsrammen og det robuste klippeaggregatet, til høy slitestyrke. Cub Cadet demonstrerer sin absolutte tillit til nye E-Zero-Turns robusthet og slitestyrke og gir 3 års garanti på klipperen og Cub Cadet lithium-ion-batteriet.

Komfort
Når det kommer til komfort, byr E-Zero-Turn også på høy ergonomisk standard og er utstyrt med vibrasjonsdempende elementer som enkelt justerbart sete med høy ryggstøtte, 2-veis styrespak med mykt håndtak og anti-skli fotmatte i gummi. Dette bidrar til komfort og minimerer utmattelse under arbeid – selv over lengre perioder og i høye hastigheter. LED-frontlyktene gir synlighet ved arbeid i halvmørke, de førsteklasses dekkene bidrar til den nødvendige trekkraften for å sikre stabilitet og kontroll ved en stor variasjon av værforhold og overflater.

Vi er en familie
I tillegg til lanseringen av XZ5 EL107, gir Cub Cadet de to E-Rider-klipperne LR2 ES76 og XT2 ES107 en omfattende ansiktsløftning og noen oppdateringer: E-Rider årsmodell 2023 imponerer med mange komfortfunksjoner som ultrakraftige LED frontlykter, elektronisk cruisekontroll, RevtekTM-teknologi, sikker-retur-funksjon, variabel klippehøydejustering og den minste svingradiusen i markedet med kun 17 cm takket være «TIGHT TURN X-TREME»-teknologi.

Det nye attraktive designet skaper en visuell kobling med blå høydepunkter som indikerer elektrifisering og forener Cub Cadet E-Range i et felles «familieutseende».

Priser** og tilgjengelighet
Den nye Cub Cadet E-Zero-Turn XZ5 EL107 vil være tilgjengelig fra våren 2023 og vil være tilgjengelig eksklusivt fra forhandlere med en veiledende pris på NOK 84.995,-** (XZ5 EL107).

Den nye Cub Cadet E-Rider LR2 ES76 og XT2 ES107 vil være tilgjengelig fra våren 2023 og eksklusivt fra forhandlere med en veiledende pris på NOK 58.895,-** (LR2 ES76) og NOK 86.895,-** (XT2 ES107).

* Maksimal initial batterispenning (målt uten arbeidsbelastning) er 56 volt. Nominell spenning er 50.4 volt.

**Prisene kan endres

Mediekontakt:

Om Cub Cadet®
Cub Cadet er et Stanley Black & Decker-merke og ble etablert i 1961. Cub Cadet prosjekterer, designer og bygger utendørs kraftutstyr av høykvalitetskomponenter hentet både lokalt og globalt. Gjennom et dedikert og omfattende nettverk av forhandlere, leverer Cub Cadet en komplett serie med motordrevet utstyr og tjenester med høy ytelse som dekker alle aspekter av hagepleie både for profesjonelle og huseiere, inkludert firehjulsstyrte nullsving-sitteklippere, batteri- og bensindrevne nullsvingte klippere med sikkerhetsbøyle samt plen- og hagetraktorer, nyttekjøretøyer, batteri- og bensindrevne håndholdte og hagearbeidsverktøy, snøfresere og mer til. Cub Cadet er basert i Valley City, Ohio, og er anerkjent over hele verden for sine bidrag innen ingeniørkunst og sin progressive engasjement i å utforme Cub Cadet-utstyr med hensyn til dem som er avhengige av det, for å bidra til å forløse potensialet i utearealene deres. For mer informasjon om alle Cub Cadets produkter, besøk cubcadet.com.