Enorm interesse for 360° panoramapresentasjon: Turistmagnet for VisitNorway-destinasjoner!

Report this content

Kampen om turistene avgjøres i større og større grad på nettet. En unik norsk web/foto-teknologi fra Making View og myVR Software utløser eksepsjonelle besøkstall på VisitNorway. En interaktiv 360˚ panoramavisning av Geiranger-Trollstigen-Ålesund-området fikk 140.000 unike besøk på kun tre uker i januar, oppsiktsvekkende tall i VisitNorway-sammenheng!

Med offentlig støtte får nå også andre norske destinasjoner muligheten til å oppnå konkurransefortrinn ved å ta i bruk slik teknologi.

Internett er for lengst blitt den foretrukne informasjonskanalen for reiselystne verden over. Tiltrekkende og informative nettsider er helt avgjørende for å hevde seg i den beinharde konkurransen om turistene.

Digital opplevelse viktig

Den gode opplevelsen må med andre ord skapes allerede digitalt. Derfor blir 360-graders interaktive og informative panoramapresentasjoner — i kombinasjon med sosiale medier, et must for å tiltrekke seg turistene, spås det.

VisitNorway går foran

Norges offisielle reiselivsportal, Visitnorway.com har hatt sitt beste år noensinne. Nesten 9,45 millioner besøk i 2010. Nettsidene som har tiltrukket seg mest interesse, er de interaktive 360-graders panoramabildene av området Geiranger-Trollstigen-Ålesund.

Og det er ikke bare pga. turistdestinasjonens spektakulære natur. SkyCam-visningen har ført til mange hundre tusener visninger etter at den gikk «live» medio 2010. Tusener av visninger daglig, fra hele verden, er overraskende høye besøkstall. Eksepsjonelt for en individuell destinasjon.

Sponser 360˚-produksjon

Vi håper å forsette denne positive trenden inn i 2011. Det blir selvfølgelig svært spennende å se hvordan Book Norway vil påvirke besøkstallene når bookingløsningen går live i første kvartal, uttaler reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i en nylig pressemelding fra Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge sponser produksjonen av slike 360˚-presentasjoner med opptil 50%. Kanskje noe å merke seg for andre destinasjoner?

Unik teknologi

Det er myVR Softwares patenterte streaming- og viewer-teknologi i kombinasjon med 360˚ SkyCam-bilder fra MakingView som er nøkkelen til suksessen på VisitNorway. De to norske selskapene samarbeider om en totalløsning for reiselivet.

Vår felles løsning er faktisk unik i verdenssammenheng, sier Lars Gunnar Pedersen, styreformann i Making View. Med vår egenutviklede SkyCam fototeknikk og flerkamerarigg kan vi fly over en destinasjon i 160 km/h og gjøre høykvalitets, 360-graders fotoopptak på bare et par-tre timer. Allerede neste dag kan vi presentere en preview på internett. Vi kjenner ikke til noen i hele verden som kan tilby en slik løsning.

Og kombinasjonen med myVR´s patenterte webteknologi er helt ideell, legger daglig leder Are S. Vindfallet til. Streaming- og viewer-teknologien håndterer hurtig interaktiv panoramavisning med veldig høy oppløsning, selv om man har begrenset bredbåndkapasitet.

Alt på ett sted

Panoramaløsningen som også gjerne inkluderer snarveier og lenker til stillbilder, videoer og 360˚ visninger av destinasjonens hoteller, restauranter og sightseeing-punkter — også 360˚ innendørs — gir et imponerende og forsterkende inntrykk.

Spesielt i inspirasjonsfasen for en søkende turist, er dette både oppmerksomhets-skapende og informativt. Men også i planleggings- og beslutningsfasen kan det være avgjørende, mener partene.

— I tillegg til å integrere avanserte kart og alle mulige relevante informasjonssystemer, er løsningen også integrert med Tellus, reiselivsnæringens bookingsystem, poengter Rune Fjellvang, daglig leder i myVR Software. Med en avansert ny kartfunksjon kan man søke og planlegge helt visuelt i kartet, og gjøre bestillinger på direkten.

— Vi kan på den måten implementere både opplevelser, detaljert informasjon og booking på én «flate», noe som er svært virkningsfullt, sier han.

— Og opplevelsene kan du selvsagt dele med andre over Facebook. Webløsningen er fullt integrert med sosiale medier, påpeker Fjellvang, som til slutt også viser til at du nå til og med kan oppleve det hele på smarttelefoner.

Opplev VisitNorways Geiranger-Trollstigen-Ålesund-visning her:

Se en presentasjonsdemo av Hemsedal her:

Se andre panorama-visninger her:

Panorama bilder er også vedlagt.

For ytterligere opplysninger, vennligst kontakt:

Rune Fjellvang, myVR Software AS
E-post: rune@myvr-software.com

Lars Gunnar Pedersen, Making View AS
E-post: lgp@makingview.no

Are S. Vindfallet, Making View AS
E-post: asv@makingview.no

Om myVR

myVR software AS ble stiftet i august 2003 etter flere år med forskning og utviklingsprosjekter innen 3D datadistribusjon og tilhørende visningsteknologi.

myVR Software er et teknologiutviklingsselskap som lisensierer ut egenutviklet, patentert 3D VR distribusjons- og visningsteknologi til andre selskaper i sektorer som karttjenester, bygg og anlegg, olje & gass, webportaler og visualiseringsselskaper, innenfor både tradisjonelle markeder og nye digitale markeder.

Selskapets patenterte teknologiplattform gjør det mulig å distribuere høyoppløselige store 3D-modeller og panoramabilder over nettverk med begrenset båndbredde (+256kbps) og vise disse på alle typer maskinvare og plattformer.

myVR Softwares visjon er å levere en allsidig og ledende teknologiplattform som gjør det mulig å distribuere og vise store, rike og realistiske 3D-modeller kombinert med 360 bilde og video på alle plattformer.

Selskapet eies av de ansatte og Viking Venture AS. Les mer på www.myvr-software.com.

Om Making View

Selskapet ble startet i 2005 av gründere fra Hamar. Selskapet bar da navnet Vision Completed og ble senere solgt til FINN.no og skiftet navn til FINN foto prosjekt AS. Selskapet har stor kompetanse på fjernstyrte kamerasystemer til bruk i ulike flygende sensorer. Denne kompetansen ble utvidet med oppkjøp av Elverums-firmaet SkyCam i 2007.

I årene som har gått har selskapet rendyrket utviklingen av denne teknologien, og kan i dag levere markedet en unik digital brukeropplevelse, der våre panoramabilder og unik flashteknologi smelter sammen til fullverdige områdepresentasjoner.

Selskapet ble kjøpt tilbake fra FINN.no i 2010, og tok dagens navn; Making View AS, lokalisert på Hamar. Les mer på www.makingview.no.