118 nye matbedrifter og 1200 nye produkter

Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon (VSP mat) har skapt: 118 nye matbedrifter og 1200 nye produkter En satsing på 427 millioner har satt i gang 800 nye matprosjekter På fem år er det skapt 118 nye matbedrifter og 315 nye arbeidsplasser Bedriftene har utviklet eller videreforedlet 1237 nye produkter Dette går frem av en evaluering Østlandsforskning har gjennomført av virkemiddelprogrammet VSP mat for Innovasjon Norge. Anbefalingen er at programmet videreføres i sin nåværende form og omfang. - Utvikling av lokalproduksjon av mat skaper et betydelig antall bedrifter og arbeidsplasser i Bygde Norge. Programmet har vært et viktig bidrag til den store utviklingsviljen vi ser i matmarkedet og hos den norske bonde. Ved hjelp av programmet er det skapt et mangfold av produkter som tilbys forbruker både gjennom eksisterende og helt nye salgskanaler. Programmet har vært en avgjørende hjelper for bedriftene til å komme i gang, sier landbruks- og matminister Terje Riis-Johansen. Verdiskapingsprogrammet for matproduksjon ble etablert i 2001 som et 10-årig program. Målsettingen med programmet er å skape innovasjon og større mangfold på matområdet der det brukes råvarer fra norsk landbruk. Det er i programmets 5 første år bevilget 427 MNOK til nærmere 800 prosjekt. 8 av 10 bedrifter sier i evalueringen at de med VSP mat fikk et tilbud som ikke eksisterte i virkemiddelapparatet tidligere, og som har vært avgjørende for at prosjektene kom i gang. De deltagende bedrifter har utviklet 1237 nye/videreutviklede produkter, hvorav 47 prosent er basert på helse eller på norske tradisjoner. 56 prosent av bedriftene har funnet nye markedskanaler, bl.a. hotell/restaurant, kjeder, lokale butikker eller direktesalg til konsument (f.eks. gjennom Bondens Marked). - Programmet kan vise til svært gode og konkrete resultater. Det er skapt 118 nye bedrifter. Totalt er det så langt knyttet 315 nye sysselsatte til de prosjekter som er gjennomført med finansiell og kompetansemessig medvirkning fra VSP mat. Dette er i stor grad alternativ næring eller tilleggsnæring i Bygde-Norge. Dette arbeider vi for på mange områder. Vi er stolte over disse nyskapingene og de går foran og viser vei for andre. Dette tegner bra for programmets totalresultater, forteller adm. direktør Gunn Ovesen i Innovasjon Norge. Programmet har skapt synergi i form av økt kompetanse og i samarbeidstiltak mellom de mindre matprodusentene. Evalueringen viser også at programmet har vært en avgjørende hjelper for bedriftene til å komme i gang. I alt 94 prosent av bedriftene sier at dette har vært viktig. En viktig satsing for programmet er oppbygging av et matfaglig nettverk for småskala matprodusenter. Matforsk har hatt ansvaret for å utvikle og koordinere dette. Det er opprettet 5 kompetansesentre i Norge. Deres oppgave er å lære opp primærprodusentene til å produsere råvarer og foredle disse på tradisjonelle og innovative måter. Evalueringen viser at satsingen har gitt økt kompetanse hos primærprodusenten både på samarbeid, produksjon, design, salg/markedsføring og bedriftsledelse / økonomi med best resultat på de tre førstnevnte. Evalueringen har gitt flere innspill som nå tas med i videreutviklingen av programmet, herunder behovet for økt innsats i oppfølgingen av de minste bedriftene. Programmet har en klar rolle i utviklingen av det tradisjonelle landbruket bl.a. i å møte nye forbrukertrender. Det er økende interesse for historien bak maten, matens opprinnelse, helsemessige sider ved maten, samt opplevelsesaspektet. For ytterligerer informasjon se: www.innovasjonnorge.no - nyheter Kontaktpersoner: Arne Folkestad, Innovasjon Norge. Tlf 22 00 26 05 – 913 53 304, arne.folkestad@innovasjonnorge.no Silje Johnson, Landbruks- og matdepartementet. Tlf 22 24 92 31 – 911 32 143 silje.johnson@lmd.dep.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no