De beste i norsk næringsliv

Innovasjon Norge har nominert 12 mulige vinnere til årets Reodor-pris, Internasjonaliseringspris, Bygdeutviklingspris og Reiselivspris. De er plukket ut blant 181 innsendte forslag.

Alle prisene er på 200 000 kroner og vinnerne får også et flott spesialdesignet diplom.
Her er de ulike prisene og kandidatene:

REODOR-PRISEN
Prisen går til den beste nye produktideen med dokumenterte markedsmuligheter. Vinneren får i tillegg til diplomet også Reodor-statuetten i bronse av Nils Aas. Til Reodor-prisen er de nominerte:

iSentio
iSentio fra Bergen har utviklet en metode (RipSeq) som påviser og identifiserer bakterier fra en pasientprøve, selv om bakteriene er døde. Tidligere har man ikke klart å identifisere hver enkelt bakterie og skille dem fra hverandre. Å skreddersy antibiotikabehandlinger har vært vanskelig. Nå kan man raskt identifisere de enkelte problembakteriene og gi riktig antibiotika. En suksess som nå brer seg i hele verden.

Marine Bioproducts
Marine Bioproducts fra Storebø er først ute med storskalaproduksjon der ferske biprodukter fra lakseindustrien. Hoder, ryggbein og innmat brukes til å utvikle ingredienser til for til dyr og mat til mennesker. De lager olje, mel og et spesielt proteinpulver. Bedriften har økt verdiskapningen av biproduktene av laks betraktelig. En strålende lokal ide som nå får globale muligheter.

Wireless Power & Communication AS
Wireless Power & Communication AS fra Kristiansand har utviklet en teknologi som muliggjør overføring av flere hundre watt med tråddløs strøm over korte avstander. Patenten er godkjent i Norge og har passert første søknadsinstans i Europa. Det er også levert inn patensøknad i USA og Japan der de er under behandling. En teknologi som verdensmarkedet virkelig kan få behov for.

INTERNASJONALISERINGSPRISEN
Prisen deles ut til bedrifter som på en vellykket måte har klart å utvidet markedet for sitt produkt/tjeneste til et internasjonalt marked.

Aqua Gen Norway AS
Aqua Gen Norway AS fra Trondheim produserer befruktet lakse og regnbueørretrogn og eksporterer i stor stil til blant annet Chile. Avlsprogrammet er basert på genetisk materiale fra vill atlantisk laks fra over 40 norske lakseelver. Norsk laks er populær i utlandet, mye på grunn av Aqua Gen.

Medi-Stim ASA
Medi-Stim ASA fra Oslo har utviklet et system for ultralyd på operasjonsstuen som kvalitetssikrer avansert hjerte og kar-kirurgi. Nå kan man enkelt og raskt se inn i hjertet og blodårene og sørge for langt sikrere kirurgi. Hjerte- og karrsykdommer er den vanligste dødsårsaken i den vestlige verden. Selskapet er største leverandør i verden for denne kvalitetssikringen.

Norse Cutting & Abandonment AS
Norse Cutting & Abandonment AS fra Tananger har utviklet en unik teknologi som plugger tomme brønner når disse skal stenges. Kutteteknikken reduserer bruken av dyre borerigger, rimeligere pluggefartøy kan tas i bruk. Bedriften er alene i verden om å tilby teknologien og potensialet er enormt. Det er 8000 plattformer som skal fjernes på verdensbasis og mange titalls tusen brønner skal plugges.

DEN NASJONALE BYGDEUTVIKLINGSPRISEN
Prisen deles ut til kunder av Innovasjon Norge som har etablert en vellykket bedrift med basis i bygdene og landbruket.

Egge Gård
Egge Gård i Lier er Norges eneste gårdsdestilleri, de var først ute med å produsere eplebrennevin (Calvados). Driften baseres på storstilt produksjon av frukt og bær, eplejuice og eplecider. 400 dekar med jordbær og økologisk frukthage på 48 dekar gir en intensiv hageproduskjon. Et unikt gårdsbruk med miljø i fokus.

Harald Sve Bjørndal
Harald Sve Bjørndal fra Vågå har blåst liv i den trauste poteten med et bevisst strategisk arbeid mht kundeseleksjon og marked. Han omsetter poteter i stor stil i hele landet. Harald Sve Bjørndal har utviklet en helt spesiell dyrketeknikk og et skreddersydd potetjordsmonn som gir økt kvalitet og smaksrike poteter.

Ingrid Lekve og Jon Karlsen
Ingrid Lekve og Jon Karlsen fra Løten driver et småbruk med svært allsidig drift. Sauehold og foredling av lam er basisproduksjonen, det gir ca 25 produkter. De tilbyr også barneavlasting i helgene, gården brukes som læringssted i matematikk, naturfag og norsk, samt rehabilitering av langtidssykmeldte. Dette har de stor suksess med.

REISELIVSPRISEN
Reiselivsprisen er Innovasjon Norges nye pris, som skal inspirere til innovasjon i reiselivsnæringen. Her er de nominerte:

De Historiske Hotel & Spisesteder
De Historiske Hotel & Spisesteder er representert over hele landet og presenterer kokekunst på høyt nivå. De formidler ”en smak av Norge”. Matopplevelsene er en innfallsport til historiefortelling om natur, kultur, folk og historien til hvert enkelt hotell/spisested. De er unike fordi de satser på spennende opplevelser knyttet til maten.

Hemsedal Turistkontor
Hemsedal Turistkontor har jobbet målrettet med å få stabil sysselsetting året rundt. De har vist en veldig stayer evne og de får ting til. Det har gjort dem til en av Norges 10 største destinasjoner. Turistkontoret bidrar sterkt fellesskapet, de hjelper andre destinasjoner i å lykkes og de er blant pionerene innen innovativ fjellturisme.

Isfjord Radio
Isfjord Radio på Svalbard er omskapt som et tilgjengelig helårs landbasert arktisk reisemål. Basecamp Spitsbergen AS har åpnet den nedlagte radiostasjonen etter 75 års drift. Radiostasjonen tilbyr et moderne overnattingsanlegg med 47 senger fordelt på 23 rom. Dette er et norsk utstillingsvindu som viser at det umulige er mulig.

FESTAFTEN I OSLO
Prisene blir delt ut på Skaperkraft, en stor festaften i Oslo Konserthus 3. desember 2008. Innovasjon Norge samarbeider med Ernst & Young, som deler ut ulike priser innenfor økonomisk vekst og prisen Entrepreneur of the Year.

Kommentar fra Innovasjon Norge:
"Årets nominerte til Skaperkraft har utmerket seg på hver sin måte. Vi snakker her om de aller beste i norsk næringsliv når det gjelder innovasjon og nytenkning. Nå skal kremen av kremen kåres. Vi i Innovasjon Norge gleder oss veldig til å løfte frem vinnerne og vise at norsk næringsliv har mye å være stolt av", sier seniorrådgiver Børge Jomaas hos Innovasjon Norge.

Kontaktinformasjon:
Børge Jomaas, seniorrådgiver Innovasjon Norge: E-post: bojom@innovasjonnorge.no TLF: 901 94 823

Tags: