Det blir en god sommersesong!

Det blir en god sommersesong! - Vi forventer en god turistsesong i sommer, sier fungerende reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin. Nesten 70 prosent av deltakerene i Innovasjon Norges turistbarometer forventer en økning i antall utenlandske turister i forhold til sommeren i fjor. Ekspertpanel Innovasjon Norges ekspertpanel er sammensatt av turoperatører, hoteller, transportører, lokale turistkontor og reiselivsmedarbeidere ved Innovasjon Norges kontorer i utlandet. 67 prosent av ekspertpanelet forventer en økning i sommer sammenlignet med sommersesongen i fjor. 26 prosent venter uendret volum, mens 7 prosent regner med en nedgang sammenlignet med i fjor sommer. Antallet ankomster økte med 6 prosent i fjor sommer sammenlignet med sommeren 2004, mens antallet gjestedøgn økte med 3 prosent. Den økningen var lavere enn det næringen på forhånd hadde ventet, så erfaringen har vist oss at reiselivsnæringen kan være litt for optimistisk i forkant. Last minute For mange er det ennå for tidlig å si noe om sommersesongen. Bestillingene kommer nå senere enn før. Blant årsakene til det er bestillinger over Internett og flere ”last minute”- bookinger. Stor optimisme i Sør-Europa og Russland Optimismen er stor i Sør-Europa og Russland. Sør-Europa hadde samlet en markedsandel i fjor sommer på 12 prosent av alle kommersielle gjestedøgn. Russland er et relativt nytt turistmarked for Norge, med en markedsandel i fjor sommer på en prosent. Fortsatt vekst fra Tyskland Hele 69 prosent av våre respondenter fra Tyskland forventer økning i sommer. 21 prosent venter det samme volumet som i fjor. Tyskland er Norges største og viktigste sommermarked, og hadde i fjor en markedsandel på 28 prosent av alle utenlandske kommersielle gjestedøgn. Pris=kvalitet? Turoperatørene og representantene for hotellene er ikke fullt så optimistiske foran årets sesong, og det kan være flere grunner til det. Generelle tilbakemeldinger er at en sterk norsk valuta, høye bensinkostnader og et generelt høyt prisnivå i Norge gjør det vanskeligere å selge Norge som reisemål. Problemet er ikke alltid prisnivået i seg selv, men forholdet mellom kvaliteten og prisen på det norske reiselivsproduktet, sier ekspertpanelet til Innovasjon Norges turistbarometer. Bakgrunn: Høsten 2002 ble det opprettet et ekspertpanel sammensatt av turoperatører, hoteller, transportører, lokale turistkontor, samt reiselivsmedarbeidere ved Innovasjon Norges kontorer i utlandet. To ganger om året blir panelet bedt om å komme med sine forventninger til kommende sesong, og å rapportere om hvordan foregående sesong faktisk gikk. Dette er tredje gang vi gjennomfører Turistbarometeret. Kontaktpersoner: Per-Arne Tuftin, fungerende direktør for reiseliv i Innovasjon Norge. Telefon 90 99 48 98, epost: petuf@innovasjonnorge.no. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=226824&fn=wkr0001.pdf Norges turistbarometer 2006 (PDF)