Energi-Norge – størst i utlandet?

Norske selskaper kaprer store avtaler om utbygging av fornybar energi i andre land. Hvorfor vil de ikke investere i Norge? Statoil, Statkraft og Fred. Olsen Renewables gir svar under Energiuka 2010.

Storbritannia har besluttet at offshore vind skal bli den nye kilden for elektrisk kraft, og har tatt den globale lederrollen. Flere norske selskaper med Statoil og Statkraft i spissen er med i utviklingen på den andre siden av Nordsjøen, mens lite skjer på norsk sokkel. Hvordan dette bildet skal endre seg blir et hett tema under Energiuka 2010 som arrangeres 3.-4. februar i Oslo. − Vi ser at mange av bedriftene som skal holde foredrag under Energiuka, har store aktiviteter ute. Vi vil få svar på hvordan vi kan få slike investeringer til å skje i Norge, sier Line Amlund Hagen, leder av arrangementskomiteen i Energiuka 2010 og Innovasjon Norges satsing på Energi- og miljø. Spenningsmoment Et spenningsmoment under Energiuka er hvorvidt GE Wind Energy vil legge sitt utviklingssenter for vindenergi i Europa til Norge. Uansett utfall blir foredraget fra GEs nordiske leder, Eystein Aspesletten, interessant. Hva er det med norske rammebetingelser som gjør at de velger Norge eller at de ikke gjør det? Knytt kontakter for eksportkontrakter Klimatoppmøtet i København har ikke bremset på ambisjonene om mer fornybar energi i Europa. Her åpner det seg et enormt marked for norske bedrifter og temaet er aktuelt som aldri før med Statoil og Statkrafts milliardutbygginger på Doggerbank og Sheringham Shoal. − Når de store selskapene er aktive utenlands, gir det muligheter for mindre selskaper å henge seg på. Energiuka er et godt sted å knytte kontakter, sier Hagen. Hun oppfordrer små og mellomstore bedrifter med eksportambisjoner til å bruke anledningen til å posisjonere seg i forhold til de store selskapene. Meld deg på www.energiuka.no Kontakt: Line Amlund Hagen, lihag@innovasjonnorge.no , Mobil nummer Norge: 0047 976 50 334, Mobil nummer Tyskland: 0049 172 45 12 892 Energiuka arrangeres av Energi Norge, Energi21, Enova, Forskningsrådet, Gassnova, Innovasjon Norge, Norsk Industri og NVE.

Tags: