Hils på produsenten!

Hils på produsenten!

Under Matstreif i Oslo sentrum 8. – 10. juni får folk flest mulighet til å snakke direkte med dem som lager unike, norske matprodukter.

- Matstreif er en viktig arena der forbrukeren møter produsenter av lokalt produsert mat. Vanligvis er det svært mange ledd mellom fjøset og butikkdisken, og det er sjelden kunden får mulighet til å møte menneskene som har laget produktene, sier Knut Saxebøl, prosjektleder for Matstreif i Innovasjon Norge.

Matstreif er Oslos matfestival
De fleste større byer har hatt matfestivaler lenge. For tre år siden fikk hovedstaden sin, da Matstreif ble arrangert for første gang. Det som skiller Matstreif fra andre matfestivaler er at her møter forbruker produsenter fra hele landet. Innovasjon Norge er ansvarlig for arrangementet i nært samarbeid med Bondens Marked og Oslo Arrangement.
- Oslo er jo egentlig det største nærmarkedet for enhver lokalprodusent. Ikke bare rent økonomisk og i antall forbrukere – byen er også viktig fordi det er her konkurransen fra importvarer er sterkest.

Utfordrer smaksløkene.
Når Matstreif går av stabelen neste helg kan folk smake på nærmere 400 ulike produkter fra forskjellige deler av Norge. Det dreier seg om lokale nisjeprodukter, enten det er å oppfriske gamle oppskrifter eller norsk tradisjonsmat med en ny vri. En stor andel av produktene er økologiske.
- Smaksmangfoldet i Norge er i ferd med å ta seg opp, etter å ha vært nokså stereotypt en god stund. Den norske forbrukeren er blitt mer bevisst på mat og krever kvalitet som også inkluderer historien bak produktet, sier Saxebøl.
Et eksempel på nyskaping er prøveproduksjonen av en lang rekke helt nye grønnsaker som man håper skal kunne dyrkes i Norge framover. Grønnsakene er kommet til Norge takket være innvandrerne som har tatt med seg ”frø i innerlomma” og som ønsker seg andre typer grønnsaker enn dem som finnes her fra før. Dette er kortreist mat i praksis!

Faller varene i smak?
For utstillerne er Matstreif en gedigen kundetest. Med 100.000 besøkende på Universitetsplassen og Karl Johan i løpet av helga, får de testet ut om produktene de lager faller i smak hos kunden.
- Mange av småskalaprodusentene som deltar på Matstreif står overfor et valg – skal de ta utfordringen det er å produsere varene i større skala og komme seg inn i grossistsystemet? Responsen de får på Matstreif kan være med å bestemme veien videre, sier Knut Saxebøl.

Inger Solberg, direktør i Innovasjon Norge med ansvar for landbruk og marin sektor, sier det er krevende for mange småskalaprodusenter å delta på et så stort arrangement som Matstreif.
Det er krevende for en lokalmatprodusent å ha varer tilgjengelig for forbruker til enhver tid. Arrangement som Matstreif er en viktig arena for å få rask respons. Viktige valg som hvor skal jeg selge varene mine, hvilke salgskanaler, hvilke markeder vil jeg inn på, blir enklere å ta, sier Solberg.

Faktaboks - MATSTREIF:

*Matstreif arrangeres på Universitetsplassen og Karl Johans gate 8. – 10. juni
*Nærmere 400 ulike produkter presenteres. Hensikten er å vise mangfoldet av lokalprodusert nisjemat, og gi folk gode, unike smaksopplevelser fra hele landet.
*Pizzakonkurranse for ungdomsskoleelever, smakstelt for barn og NM for amatørkokker er blant arrangementene under Matstreif.
*En egen restaurant på Universitetsplassen med kokker fra Gastronomisk Institutt serverer mat laget av de ulike matvarene som presenteres.
*Matstreif arrangeres av Innovasjon Norge.

Les mer på www.matstreif.no og www.bondensmarked.no

Ytterligere informasjon:
Knut Saxebøl, Innovasjon Norge
22 00 27 43 – 924 92 261
knut.saxebol@innovasjonnorge.no
Presse:
Arne Rød, Innovasjon Norge
22 00 27 95 – 909 26 280
arne.rod@innovasjonnorge.no
Bondens marked:
Torunn Nordbø
22 05 46 88, 952 89 666