Lokalmat BA distribuerer med Tine Øst

Lokalmat BA distribuerer med Tine Øst

(Berlin 24.01) Ved avreise til Berlin og Grüne Woche undertegnet styreleder Kurt Olsen i Lokalmat BA en distribusjonsavtale med Tine Øst. Olsen betegner avtalen som en unik mulighet for små og mellomstore produsenter til å få sine varer ut til butikker, restauranter og hoteller.

Tre av de 14 eierne av Lokalmat BA er deltakere på den norske standen på Grüne Woche i Berlin. Kurt Olsens selskap Finny Sirevaag AS er til stede med norske reker, Rørosmeieriet AS med sine melk- og ostespesialiteter og Voss Kjøttindustri AS med fenalår og pølse av lammekjøtt.

- Vi er glade for at TINE velger å inngå en slik avtale med oss. TINE har vært positive til dette hele veien, og dette viser at selv om vi er veldig små og de er store, er det fullt mulig å få til et samarbeid som begge parter nyter godt av, sier styreleder Kurt Olsen.

Avtale med unike muligheter
Lokalmat BA har i lengre tid jobbet med å finne en distribusjonsløsning for medlemmene. For små og mellomstore produsenter har det lenge vært en stor utfordring å få varene ut til butikkene. Dette blir en unik mulighet for små og mellomstore produsenter å få sine varer ut til butikker, restauranter og hoteller.
Det gir også dagligvarekjeder, restauranter og hoteller tilgang på flere produkter.

14 medlemmer
Lokalmat BA er et andelslag som i dag har 14 eiere. Lokalmat BA ivaretar salgsoppfølging og andre tjenester for lokale matprodusenter til butikker i Østlands-området. I slutten av mars 2006 ble det etablert salgsoppfølgingssystem på Østlandet, og Lokalmat driver nå oppfølging i 170 butikker i Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold og nedre Buskerud.

Noen av eiere er merkebrukere gjennom Matmerk sine merkeordninger. Noen eiere er store og har mange kunder, andre er små og er kanskje bare i noen få butikker. Fellesnevneren er potensialet i de 170 butikkene og de faste rutene som dekker opp dette.

Utvikling over to år
Et prosjekt initiert av Landbruks- og Matdepartementet, Matmerk og Innovasjon Norge vurderte alternative løsninger for distribusjon og salgsoppfølging i Østlandsområdet. Målet var å utvikle en operativ løsning som kombinerer kundenes ønsker om mangfold i varesortimentet med produsentenes ønske om distribusjon og oppfølging hos kunder. De tre virksomhetene er fortsatt gode hjelpere for Lokalmat BA.

Som et resultat av dette prosjektet, ble det stiftet et andelslag i november 2005 som fikk navnet Lokalmat BA. Formålsparagrafen er å drive salgsoppfølging mot butikker i Østlandsområdet.

Grüne Woche
Landbruks- og matdepartementet står bak den norske paviljongen på Grüne Woche i nært samarbeid med Innovasjon Norge og ambassaden i Berlin. 28 norske virksomheter, store og små, som representerer både norsk næringsmiddelproduksjon og norske reiselivsprodukter, deltar på standen sammen med noen av Norges beste kokker fra Gastronomisk Institutt.

Ytterligere informasjon: Kurt Olsen
Styreleder Lokalmat BA - Tlf: 99 40 89 10
Mail: post@lokalmat.net - Web: www.lokalmat.net
Informasjonen er sendt gjennom Observer http://www.waymaker.no