Norsk sjømat til russiske ganer

Norsk sjømat til russiske ganer Norge deltar med fellesstand organisert av Innovasjon Norge på World Food 2006 i Moskva. Norsk sjømat presenteres på World Food 2006, 26. – 29. september i Moskva. Innovasjon Norge har ansvar for organisering av en norsk fellesstand. I alt 12 norske bedrifter deltar herav 10 fiskeeksportører, Eksportutvalget for fisk og IntraFish Media. Det russiske marked er viktig for norsk fiskeri- og oppdrettsnæring og det har vært en rivende utvikling i dette markedet de senere år. Diskusjonen rundt krav til veterinære sertifikater og importkrav fra russiske myndigheter har satt spesielt fokus på dette markedet den siste tiden. Desto viktigere er det for Norge å fremstå på en seriøs og langsiktig måte. Eksportinformasjon finnes på EFFs nettside www.godfisk.no. Innovasjon Norge har lang erfaring i å arrangere norske fellestands for sjømatnæringen. I Moskva har Norge deltatt på denne måten hvert år siden 1995. World Food 2006 i Moskva er en internasjonal matvaremesse. Målgruppen er grossister, detaljister og representanter for catering industrien – se www.worldfood-moscow.com. Messen presenterer i alt 1100 utstillere med 450 utenlandske selskaper, 55 land er representert, det er 26 nasjonale paviljonger og det forventes ca 50.000 besøkende på de 4 dagene messen varer. Innovasjon Norge er opptatt av å stimulere til samarbeid langs hele verdikjeden i sjømatnæringen og flere bedriftsnettverk er under utvikling gjennom Marint innovasjonsprogram. Norge har fortrinn på dette markedet fordi vi har kvalitetsprodukter, er store på sjømat og satser videre på denne tradisjonsrike næringen, vi har ledende fagkompetanse, vi har bred internasjonal erfaring og kompetanse på mange områder og ikke minst har vi store naturressurser som denne næringen er avhengig av. Oversikt over de norske utstillerne og fellesstanden: www.innovasjonnorge.no/wfmoskva2006 Informasjon fra Eksportutvalget for fisk: www.godfisk.no Ytterligere opplysninger: Den norske paviljongen: Toril Justad, T + 47 22 00 26 68 – Mob +47 916 83 147 toril.justad@innovasjonnorge.no Fagekspertise Innovasjon Norge Petter Ustad, T +47 22 00 28 05 – Mob +47 976 16 708 petter.ustad@innovasjonnorge.no Pressekontakt: Arne Rød, Innovasjon Norge T +47 22 00 27 95 – Mob +47 909 26 280 arne.rod@innovasjonnorge.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no