OWEC Tower er årets energigründer!

Bergensbedriften som så et marked for utbygging av offshore vindparker lenge før andre, er tildelt Energigründerprisen 2010. OWEC Tower utvikler og leverer undervannskonstruksjoner for store vindmøller til havs.

Allerede i 2001 begynte gründerne å se på mulighetene som lå i å plassere vindmøller til havs. I 2004 ble selskapet stiftet med mål om å selge teknologi og lisenser basert på patenter og rettigheter. Gjennombruddet kom i 2005 med en kontrakt om å bygge og plassere to fundamenter på Beatrice-feltet utenfor Skottland. Med to fullførte undervannskonstruksjoner som referanse, kom den første store kontrakten i 2008, om å levere seks understell til Alpa Ventus utenfor Tyskland. De var på plass i fjor høst. Siden er det blitt flere kontrakter i Irskehavet og i USA. Juryens begrunnelse "Prisvinneren er nok en gang et eksempel på at det ofte tar 8-10 år å utvikle en bedrift inn i et nytt markedsområde, og 8-10 år med oppturer og nedturer, med brutte budsjetter, reviderte eller nye strategier, og voksesmerter. For ikke å glemme nøkkelpersoner som har en fantastisk stayerevne. Akkurat nå er kanskje utfordringene de største, både teknologisk å ta dette fra pilotfase til industriell virksomhet, og å utvikle bedriften fra en liten virksomhet til å bli en betydelig leverandør i det internasjonale markedet. Energigründerprisen er en anerkjennelse for hva som er satset og gjort, men vi håper også at prisen vil være et insentiv og god PR for at bedriften skal lykkes fremover. " Det er nå det begynner! I fjor ble OWEC Tower kåret til Norges nest raskest voksende selskap av Deloitte. Selskapet har i dag 10 ansatte, men skal raskt bli flere. – Det er nå det begynner for alvor, blant annet med utbyggingene i Tyskland og England. Utviklingen blir veldig spennende, sier daglig leder Per Haugsøen i OWEC Tower. Han ser prisen som en anerkjennelse for at de har satset riktig. – Den blir verdifull i samtalene vi skal ha med nye partnere, sier Haugsøen. Energigründerprisen er en utmerkelse som deles ut årlig av Enova, Forskningsrådet og Innovasjon Norge i fellesskap. Kontaktpersoner: Daglig leder og gründer Per Bull Haugsøen OWEC Tower AS Tlf: 41 02 05 43 E-post: per@owectower.no Line Amlund Hagen, Innovasjon Norge Tlf: 976 50 334 E-post: Line.Merete.Amlund.Hagen@innovationnorway.no

Tags: