Rekordantall internasjonale turoperatører til Norge

1. til 2. april besøker 380 representanter fra internasjonale turoperatører Norge i forbindelse med Norwegian Travel Workshop (NTW) på Lillehammer.
– Aldri før har så mange internasjonale turoperatører vært samlet i Norge, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

I løpet av tre hektiske dager møter 380 representanter fra 27 ulike land en samlet norsk reiselivsnæring i Lillehammer for å forhandle om priser og betingelser foran neste års turistsesong. Årets arrangement er det 36. i rekken og åpnes av Nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen den 31. mars.

- For turoperatørene blir det før og etter arrangementet gjennomført visningsturer til ulike områder i Norge, slik at de kan gjøre seg bedre kjent med norske reiselivsprodukter, fortsetter Per-Arne Tuftin.

8.000 forhåndsavtale møter
Arrangementet baserer seg i hovedsak på forhåndsavtalte møter. Det gjør det mulig for turoperatører og norsk reiselivsnæring å forhandle på en direkte og effektiv måte. Over 8.000 avtaler tilrettelegges på forhånd på grunnlag av deltakernes ønsker. Både selgere og kjøpere får på forhånd anledning til å presentere sin bedrift og sine produkter i egne produkt- og markedsmanualer. Det gjør det enklere å avgjøre hvem man ønsker å forhandle med. 350 representanter fra norsk reiselivsnæring deltar med egne stands i Håkons hall i Lillehammer, og det er her forhandlingene foregår.

Peer Gynt.
- I år er vi svært stolte av kunne presentere forestillingen ”Peer Gynt - verdensborger av gemytt” som høydepunktet i det sosiale programmet rundt workshopen, sier Tuftin.
De sosiale arrangementene er også en viktig møteplass for relasjonsbygging. De gir mulighet for å pleie eksisterende og etablere nye samarbeid.

- Norwegian Travel Workshop er Innovasjon Norges viktigste arrangement for reiselivs­næringen, og blant de største lukkede fagmesser i Norge, avslutter reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin.

Fakta:
Norwegian Travel Workshop (NTW) er reiselivets viktigste møteplass og arrangeres årlig av Innovasjon Norge i samarbeid med lokal aktør som i år er Lillehammer Turist AS
NTW er en lukket workshop basert på over 8000 forhåndsbookede avtaler mellom 380 utenlandske turoperatører fra 27 nasjoner og 350 norske selgere
Årets arrangement er det 36. i rekken
Det vil være fri tilgang for pressen på de enkelte arrangementene. Adgangskort til Håkons hall fås i sekretariatet i hallen

Kontaktpersoner:
Reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin, Innovasjon Norge, tlf. 909 94 898