Samspill Norge Irland

Samspill Norge Irland To land med mange likheter og felles utfordringer, kulturer som samspiller enkelt og et ønske om tettere samarbeid dannet grunnlaget for næringslivsdelegasjonen til Irland. Veterinærkonferanse og maritimt seminar med etablering av samarbeidsavtaler, promotering av Norge gjennom reiselivsseminar, HM Dronning Sonjas bildepresentasjon og norsk mat med overskriften A Taste of Norway stod på programmet. HM Kong Harald V og HM Dronning Sonja var inviterte gjester til Irland 18. – 20. september. Innovasjon Norge var koordinator for en næringslivsdelegasjon knyttet til statsbesøket i samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet og den norske ambassaden i Dublin. De historiske forbindelsene mellom Norge og Irland går langt tilbake i tid. Statsbesøket er det første i nyere tid. I dag er Irland blant de europeiske land med høyeste BNP. Irland er et land man lytter til i europeisk og internasjonal politikk og økonomi. Hensikten med statsbesøket var å bidra til styrket kontakt, samarbeid og næringslivsvirksomhet mellom Norge og Irland. Omfattende program På dagsorden for næringslivsdelegasjonens første dag stod veterinærseminar ved University College of Dublin (UCD), reiselivsseminar for forretningsutvikling mellom norske tilbydere og irske reiselivsrepresentanter, NHO hadde rundebordskonferanse med sin søsterorganisasjon i Irland, HM dronning Sonja holdt sitt foredrag ”Impressions of Norway” og Norge inviterte til en stor buffé under tittelen A Taste of Norway med 350 inviterte gjester. På onsdag 20. september var det maritim konferanse i byen Cork sør i Irland. Samspill mellom gener HM Kong Harald ble ønsket velkommen til University College Dublin (UCD) av Universitetets president Hugh Brady. Over 150 mennesker var til stede og fulgte innlegg og diskusjoner knyttet til funksjonell genomikk. Brady understreket ved åpningen de historiske båndene og de mange likhetene mellom Irland og Norge. Begge små land med lang kystlinje, i utkanten av Europa og med landbruk og fiskerier som viktige næringer. Han henviste også til at Kongen som tidligere bonde og kjent seiler, hadde de samme interesser som svært mange irer. HM Kong Harald stod for åpning av veterinærkonferansen og berømmet samarbeidsplanene mellom UCD og Norges veterinærhøgskole (NVH). Kongen viste til begge lands gode plante- og dyrehelse og viktigheten av å verne om dette. Gjennom felles anstrengelser og samarbeid bør vi ha de beste forutsetninger for dette arbeidet som jo også på mange måter er avgjørende for den menneskelige helse. På seminaret ble det undertegnet en samarbeidsavtale mellom UCD og Norges veterinærhøgskole som skal sikre utvidet samarbeid på forskningssiden, utveksling av studenter, lærekrefter og stipend. Rektor Lars Moe ved NVH uttalte at avtalen var en viktig milepæl i utviklingen av NVHs internasjonale engasjement. Økende turisme Innovasjon Norge presenterte Norge som reisemål for irske reiselivsoperatører og organiserte møteplass hvor norske tilbydere møtte irske reiselivsrepresentanter. Det er økende turisme fra Irland til Norge. SAS har øket antallet direkteflyginger og Ryan Air åpner direkteflyging denne høsten. HM Dronning Sonja viser stort engasjement for norsk natur og mangfold. I sitt foredrag ”Impressions of Norway” viste HM Dronningen egne bilder og fortalte fra sine mange reiser og fotturer i Norges natur. Det var en svært lydhør og begeistret forsamling på mer enn 250 gjester som var med på presentasjonen på Hotell Four Seasons i Dublin. Norsk smak Presentasjon av norsk mat, matkultur og kokkekunst er et viktig ledd i å presentere Norge. Over 350 gjester fikk oppleve smaken av norsk mat og norsk kokkekunst. Kokkene fra Gastronomisk Institutt laget en strålende buffé basert på norske råvarer på Hotell Four Seasons i Dublin under overskriften A Taste of Norway. Maritim arv og ansvar På National Maritime College of Ireland (NMCI) i Cork ble det satt søkelys på det store potensialet som ligger i våre havområder og den begrensede kunnskap vi har om disse. HM Kong Harald viste ved åpningen av seminaret til at vi begge er land med relativt små små ressurser og innenlands markeder. Det er derfor behov for å henvende seg ut til et internasjonalt marked. Begge land har lange tradisjoner i sjøfart. Det faktum at 70 prosent av kloden er under vann og at vår kunnskap om disse arealer er svært begrenset, illustrerer at her ligger det store potensial, Tilsvarende tall for Europa er 50 prosent og for Irland 90 prosent. Her ligger det store forskningsoppgaver i kø. Det er viktig både å lære og forstå mer om de mekanismer og det samspill vi har i havet og de kjempestore ressurser som finnes der. NMCI som ble åpnet våren 2006, er et unikt samarbeidsprosjekt mellom The Cork Institute of Technology og den irske marine – altså mellom det sivile og det militære. Med avanserte simulatorer, maskintekniske rom og treningsanlegg for sjøredning er det et avansert anlegg for utdanning av mannskap både for sivile og militære fartøy. På seminaret ble det undertegnet en intensjonsavtale mellom Høgskolen i Vestfold og urphyNMCI om utveksling av studenter og utdanningsprogram. Næringsminister Odd Eriksen sa i sin tale at han var svært fornøyd med det samarbeidet han nå så utviklet seg mellom Cork og Vestfold. Han var opptatt av at arbeidet til sjøs skulle bli mer attraktivt og sikre rekruttering av mannskap til båter av forskjellig slag. www.innovasjonnorge.no For ytterligere informasjon: Arild Blixrud, Innovasjon Norge +44 77 98 60 69 29 arild.blixrud@innovasjonnorge.no For bilder og pressekontakt næringslivsdelegasjonen: Arne Rød, Innovasjon Norge + 47 909 26 280 – arne.rod@innovasjonnorge.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no