Slik skal Norge tiltrekke seg en million nye turister innen 2010!

Slik skal Norge tiltrekke seg en million nye turister innen 2010! Norge tilbyr turistene unike opplevelser, og vi må styrke merkevaren Norge som reisemål internasjonalt og nasjonalt. - Reiselivsbransjen og Innovasjon Norge må satse kraftig hvis Norge skal øke sin markedsandel internasjonalt. Og ikke minst må vi oppmuntre nordmenn til å ta ferie i eget land, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge. På et seminar på Radisson SAS Oslo Plaza i dag inviterte Innovasjon Norge 250 representanter fra reiselivsbedriftene til økt samarbeid om å markedsføre Norge som reisemål i 2007. - Sammen med reiselivsnæringen vil vi foredle det norske reiselivsproduktet gjennom fremtidsrettede produkter og opplevelseskonsepter, sier Tuftin. Vi satser spesielt på kortferier og på å utvide turistsesongen, fortsetter Tuftin. Derfor inviterer vi nå reiselivet til å være med på strategiske satsninger i form av nye, langsitige konsepter innenfor: Opplevelsesorienterte kortferier Videreutvikle tematiske satsninger (vandring, fiske, sykkel og så videre) Møter, insentivturer, kongresser og events (MICE) Flere undersøkelser viser at det vil være økende behov for fornying i reiselivsnæringen de nærmeste årene. Grunnen til det er at markedet endrer seg, samtidig som det skjer mindre nyskaping i reiselivet enn i andre tjenesteytende næringer. Norge har autentiske produkter av høy kvalitet, men en av de største utfordringene er å lage de gode konseptene og å lage pakketilbud med disse produktene. Da gjør vi Norge til et attraktivt reisemål, som også tilgjengelig og kan bookes året rundt. Fakta: Reiselivsnæringenes største utfordring er å øke kunnskapen og kjennskapen til Norge som reisemål for igjen å kunne øke verdiskapingen i næringene. Den globale turisttrafikken har i følge UN World Tourism Organisation vokst i gjennomsnitt med ca. tre prosent pr. år fra år 2000, og veksten forventes å fortsette. Norge og norsk reiseliv tar markedsandeler i perioden, både når det gjelder ferie- og fritid og forretningsmarkedet. Mer informasjon om planlagte markedsføringsaktiviteter i 2007 finner du på www.innovasjonnorge.no/reiseliv Kontaktpersoner: Per-Arne Tuftin, fungerende direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, tlf. 909 94 898. Kjetil Svorkmo Bergmann, informasjonssjef i Innovasjon Norge, tlf. 908 20 918. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no