Stipender til unge nyskapere

Innovasjon Norge deler ut stipender til unge etablerere Etablering av nye bedrifter er viktig for Norge. Det er spesielt viktig at unge motiveres og gis nettverk og kunnskap som gjør dem i stand til å etablere levedyktige bedrifter. Innovasjon Norge satser på unge etablerere med skreddersydde kompetansetilbud og stipendordninger i samarbeid med blant andre Ungt Entreprenørskap. Kommunal- og Regionaldepartementet har gitt denne satsingen et ekstra løft i år, ved å bevilge en million kroner ekstra til stipender. Stipendet "Ung- inkubatorstipend" er øremerket unge som har drevet Studentbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap i studieåret 2004/2005, og som ønsker å etablere egen virksomhet. Stipendet er landsdekkende og skal bidra til at unge nyskapere får nettverk og rådgivning, samt økonomisk støtte i startfasen. Stipendet er på 100 000 eller 200 000 kroner. Stipendene deles ut i Bodø i dag, fredag 11. november klokka 15.15 på den nasjonale ungdomsfestivalen INOVUS. Innovasjon Norge har i sin vurdering av søknadene lagt vekt på nyskapende forretningsidéer hvor det står dyktige, drivende unge personer bak. Vinnerne er: BlueMe i Porsgrunn, ved Christian Felde Skal etablere en bedrift som tilbyr en avansert form for SMS-utveksling og andre tjenester via Bluetooth trådløs teknologi. Tlf.: 970 43 054. Christine Lid i Kristiansand Skal undersøke mulighetene for å selge spesialprodukter av norsk fisk og sjømat til innvandrere og innvandrerbutikker. Tlf.: 917 63 829. Gladlaksen på Ås ved Robin Watson Skal etablere en bedrift som utvikler og produserer nye produkter av laks – coctaillaks og delikatesselaks. Tlf.: 970 40 986. Modern Linedance i Kristiansand, ved Linda Evensen Skal etablere en bedrift som tilbyr linedancekurs og linedancearrangement. Tlf.: 959 91 849. Teach i Porsgrunn, ved Egil Rypestøl Skal etablere en bedrift som tilbyr kurs for skoleverket og næringslivet innen elektro, IT og automasjon – kurslederne er masterstudenter. Tlf.: 928 06 124. VIPS i Oslo, ved Elisabeth Hatlem Skal etablere en bedrift som utvikler, designer og produserer de mest praktiske dameveskene på markedet. Tlf.: 958 38 195. I tillegg til stipendet har to representanter fra vinnerbedriftene deltatt på Seed Forum junior og INOVUS i Bodø. Der har de har fått økt innsikt i kravene investorene stiller til vekstbedrifter i tidlig fase og de har lært hvordan de kan presentere sin forretningsidé i løpet av få minutter. Kunnskapsparken i Bodø har vært ansvarlig for arrangementet. Om INOVUS INOVUS er en stor konferanse arrangert av Kunnskapsparken i Bodø, Innovasjon Norge, Nordland fylkeskommune, Ungt Entreprenørskap og FIRST LEGO League. INOVUS setter fokus på entreprenørskap blant barn og ungdom, i utdanning og i yrkesliv. Målgruppa er potensielle unge etablerere, bedrifter, skolesystemet, virkemiddelapparatet, og finansinstitusjoner. Se www.inovus.no. Kontaktpersoner i Innovasjon Norge: Tove Forså, tlf.: 77 60 61 23 Elisabeth Utstøl Pettersen, tlf.: 75 54 20 61 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no