Tidenes norske PR kupp i USA

Innovasjon Norge og Hurtigruten står bak et PR kupp av de sjeldne. Et en times TV program om Norge som reisemål skal nå vises for over 100 millioner amerikanere. Markedsverdien er enorm.

Programmet heter ”Norway: Quest for the Viking Spirit” og det skal vises på den amerikanske statskanalen Public Broadcasting Service (PBS). Det er et omfattende lobby og samarbeidsprosjekt mellom Innovasjon Norge i USA, Hurtigruten, landets reiselivsdestinasjoner og den amerikanske TV kjendisen Richard Bangs, som nå bærer frukter.

Svært god Norgesreklame
Programmet handler om jakten på den norske folkesjela, der vi har utviklet oss fra barbariske vikinger til et høyteknologisk samfunn. Filmen viser Norge fra Kirkenes til Oslo, det fokuseres mye på norsk kultur og natur og at den moderne nordmannen har arvet vikingenes nyskjerrighet og deres innovative egenskaper.

”Dette er særdeles god Norgesreklame. I en time får 100 millioner amerikanere se det flotteste av norsk kultur og natur, satt inn i en fengende historie. Reklameverdien på dette ligger på opp mot 100 millioner kroner”, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin. Programmet vil bli vist over hele USA og i reprise flere ganger.

Den amerikanske TV kanalen PBS hadde premeierefest for filmen i Seattle denne uken og en fornøyd programleder Richard Bangs gir norsk reiseliv den beste drahjelp man kan ønske seg:

”Norge har den vakreste naturen i hele verden og jeg laget denne filmen fordi jeg vil at amerikanerne skal reise til Norge for å oppleve det jeg har opplevd. Norge har en unik, sterk og spennende historie og kultur”, sier programleder Richard Bangs.

Meget god investering
Produksjonen av filmen kostet ca. 840 000 kroner, det er Innovasjon Norge og Hurtigruten som har betalt for opptakene, med god hjelp at reiselivsnæringen i Norge. ”Det er ikke noe tvil om at dette er en meget god investering. Vi betaler 840 000 kroner for filmen og får PR verdt opp mot 100 millioner kroner tilbake, det er vi veldig fornøyde med”, sier reiselivsdirektør for Innovasjon Norge Per-Arne Tuftin. Han håper og tror at programmet vil føre til at flere amerikanere vil reise til Norge.

Se trailer fra filmen her: http://richardbangs.travel/

For å laste ned traileren for publisering, gå til denne FTP linken: https://www.yousendit.com/transfer.php?action=batch_download&send_id=685100250&email=24b048d6781c27d8e96af510e96c9ae2
Bildene kan brukes fritt.

Hvis du får problemer med å laste ned filmsnutten, kontakt: John Givens i produksjonsselskapet Small World Productions i USA. TLF: +1 206 329 7167 eller send mail til: johngivens@travelsmallworld.com

Kontaktinformasjon:
Reiselivsdirektør Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin: 909 94 898
Programleder Richard Bangs, Richard Bangs Productions: +1 206 605 8116, mail: richardbangs@msn.com