UTVIKLINGSKRAFT FRA STYRET

Det er spenninger, nye øyne og brytninger som bringer oss fremover. Daglig leder, eiere og styret må tørre å ha takhøyde og friske debatter til beste for bedriften. Ny og annerledes kompetanse i styret kan være nøkkelen til videreutvikling.

- Innovasjon Norge kan hjelpe små og mellomstore bedrifter til å finne kandidater til sine styrer. I løpet av de siste 7 år har 1.300 engasjerte mennesker gjennomgått vårt kompetansegivende kurs i styrearbeid. Disse danner grunnstammen i vår styrekandidatbase. Deltakerne er rekruttert fra lederposisjoner i næringslivet innenfor alle bransjer og fagområder. Over 80 prosent har tidligere styreerfaring og 90 prosent har ledererfaring. Kjønnsfordelingen er ca 50/50, forteller direktør Aud Rolseth Sanner i Innovasjon Norge som leder arbeidet med styrekandidatbasen. Det er en selvsagt rett for eiere i et selskap å ta del i arbeidet med å finne egnede styrekandidater, og til også selv å være representert i styret. I mindre selskaper er det ofte få aksjonærer, kanskje bare en eller to eller mange fra en og samme familie. Ofte er produksjon-, salg eller leveringsorientert kompetanse mer fremtredende enn strategisk kompetanse. - I styrekandidatbase kan man altså finne aktuelle styrekandidater til sin bedrift. Dette er imidlertid bare første ledd i prosessen. Som i ansettelsesforhold må ”kjemi” og kultur stemme slik at forutsetning for et fruktbart samarbeid er tilstede. Dette gjelder begge veger og en nær samtale eller et intervju er en naturlig oppfølging. Men vi stiller styrekandidatbasen til disposisjon for næringslivet til første del av prosessen, sier Aud Sanner. Styrene er en av de viktigste ressurser for videreutvikling av næringslivet. Det er gjennom forskning dokumentert at et aktivt og profesjonelt styre er avgjørende for å skape gode økonomiske resultater. Et styre skal rådgi og kontrollere på så forskjellige og vanskelige arbeidsområder som strategiutvikling, markeds- og pr-arbeid, finansiering, økonomi, personal og bransjefaglig saker. Gjennom å skape mangfold på fagområder, erfaring og kjønn i styrerommet skaper man de beste forhold for en god utvikling i bedriften. Styrevervet må være lystbetont og ønsket. Det må kunne gis prioritet også utenfor styrerommet. Dette er avgjørende for å kunne være en optimal sparring partner og ressurs for daglig leder, eiere og øvrig styre. www.innovasjonnorge.no/styrekandidater Kontaktperson – prosjektleder - Innovasjon Norge hovedkontoret: Aud Rolseth Sanner, Tlf 22 00 26 61 Mobil: 916 90 280 E-post: aud.rolseth.sanner@invanor.no Ved behov for bilder - ta kontakt