Mange gründere går konkurs

Stadig flere drømmer om å starte egen bedrift, men hverdagen kan bli tøff når pengene uteblir. Seks av ti nystartede selskaper går dukken i løpet av tre år.

- Det er klart det høres forlokkende ut med egen bedrift. Men gründerlivet kan være hardt, spesielt når pengene ikke kommer inn på konto, sier administrerende direktør Rune Viermyr i Intrum Justitia.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bare fire av ti nystartede selskaper overlever de tre første årene. Viermyr mener at langt flere ville ha klart seg dersom de hadde høyere fokus på å få inn pengene.

Naive nordmenn
- Gründere er ildsjeler som ivrer etter å få satt ideen sin ut i live. De er så opptatt av å få inn nye kunder at de godtar lang kredittid. Når pengene fortsatt uteblir, er mange redde for å purre kunden. Dessverre har nordmenn en tendens til å være naive. Vi regner liksom med at pengene kommer inn, men slik er ikke alltid virkeligheten, sier Intrum Justitia-sjefen.

For mange gründere får dette dramatiske konsekvenser.

- De færreste gründere har egenkapital i oppstartsfasen og tar kanskje opp lån med pant i boligen. Noen trekker også inn familie eller venner som kausjonister. Når så kundene ikke betaler, er det sjelden at banken eller skattefogden viser forståelse. De skal ha pengene sine uansett. Dermed kan det ende i konkurs, påpeker han.

Konkurstallene på vei opp
I første halvår 2007 ble det registrert 1.561 konkurser, som er en økning på 2,5 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. I samme periode økte antall tvangsavviklinger på 25,3 prosent. Dette er første gangen på fire år at Brønnøysundregistrene har registrert en økning i antall konkurser.

- Det er urovekkende at konkurstallene er på vei oppover. Gründerne bør overlate minst mulig til tilfeldighetene. De bør etablere gode rutiner og skaffe seg gode hjelpere, sier han.

En effektiv måte å redusere tapene på er å be om forskudd. Intrum Justitia råder også gründere til å foreta en kredittsjekk på nye kunder, for å finne ut om vedkommende er en god eller dårlig betaler.