Sliter med lån fra jappetiden

Sliter med lån fra jappetiden

Går du i kredittfella, kan du få søvnløse netter i flere tiår. Folk som tok opp forbrukslån i de glade 80-årene, sliter fortsatt med forpliktelsene.

- Mange tror at pengekrav blir foreldet, men faktum er at de kan forlenges. På vegne av kunder inndriver vi fortsatt penger som stammer fra krav på 80-tallet, sier administrerende direktør Rune Viermyr i kreditthåndteringsselskapet Intrum Justitia.

Vær forsiktig!
Han forteller at flere av kravene dreier seg om forbrukslån, samt ukritisk bruk av kjøpekort og andre kredittkort. Mer enn 20 år senere er det mange som angrer bittert på at de hadde et lettvint forhold til pengebruk.

- Man skal være forsiktig med å handle på krita. Greier du ikke å gjøre opp for deg, kan du i prinsippet slite med kravet i flere tiår, sier Viermyr.

Han frykter at flere forbrukere er i ferd med å gå i samme kredittfella nå som på 80-tallet. Lån til forbruk har nemlig økt kraftig. I tillegg er det grunn til å tro at en del av økningen i boliggjelden har gått til forbruk. Folk tar opp lån med pant i boligen for å finansiere kjøp av bil, møbler eller annet forbruk.

Viermyr påpeker at betalingsproblemer for eksempel kan oppstå i forbindelse med sykdom eller samlivsbrudd. Erfaringer viser imidlertid at betalingsevnen endrer seg over tid. Derfor ønsker ikke kreditorene å avskrive kravet.

De overlater i stedet saken til Intrum Justitia, som følger opp skyldneren.

En lettelse å få betale
- For de aller fleste retter økonomien seg etter hvert, og mange opplever det som en stor lettelse å få innfridd kravene. Men det finnes også noen som bevisst spekulerer i å unndra seg gjeld, forteller han.

Sakene som Intrum Justitia har på langtidsoppfølging, kan være alt fra noen hundrelapper til flere hundre tusen kroner. Blant skyldnerne finner vi også personer som har pådratt seg krav gjennom næringsvirksomhet, og som driver videre uten å gjøre opp for seg.

- Noen skyldnere flytter også utenlands og tror de er kvitt kravet, men så enkelt er det nok ikke. Disse sakene følger vi opp gjennom våre utenlandske søsterkontorer, sier Rune Viermyr i Intrum Justitia.

Kontaktperson:
Informasjonsansvarlig Jan Græsvik i Intrum Justitia, tlf. 23 17 11 01, mob. 91 70 46 70
Informasjonen er sendt gjennom Cision http://newsroom.cision.com
Nedenstående filer kan lastes ned:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=23553&lang=NO Foto av Rune Viermyr