De Nordiske landene profiterer på å utvide mulighetene for robotassistert kirurgi

Report this content

Mer enn 100 installerte da Vinci-kirurgisystemer har nå blitt brukt i over 200 000 pasientprosedyrer.

Oslo, 13 desember 2022 – Selskapet Intuitive, global markedsleder innen minimalt invasiv pasientbehandling og en pionér innen robotkirurgi, fortsetter å bygge opp et omfattende nettverk for minimalt invasiv pasientbehandling i Norden. Det gjør de gjennom over hundre da Vinci-kirurgisystemer som den siste tiden har fullført mer enn 200 000 prosedyrer.

Intuitive har over 20 års erfaring som en av de ledende tilbyderne av teknologi og løsninger for minimalt invasiv pasientbehandling. Selskapet utvider nå teamet sitt i Norden, og fortsetter å tilby førsteklasses systemer, programvare og støtte til produktporteføljen for å fremme robotassisterte helsetjenester til fordel for pasienter, kirurger, helsepersonell og betalere.

"De nordiske landene har i lang tid vært blant de første til å ta i bruk avansert teknologi i helsvesenet, og omfavnelsen av de robotassisterte kirurgiteknikkene føyer seg inn i rekken, " sier David Lang, regionsjef for Intuitive i Norden. "Målet vårt er å stadig forbedre det kirurgiske tilbudet til pasientene."

For å oppfylle behovet fra kirurger og sykehus i de nordiske landene, har Intuitive i løpet av de siste månedene åpnet opplæringssentre i Stockholm (Sverige), Oslo (Norge) og København (Danmark).

Kirurgisystemet da Vinci er godkjent for bruk innen urologisk, gynekologisk og kolorektal kirurgi, og brukes stadig oftere på godkjente indikasjoner innen generell kirurgi, thoraxkirurgi og transoral kirurgi (kun på voksne pasienter).

"Minimalt invasiv kirurgi utført med da Vinci-systemene omfatter stadig flere ulike prosedyreområder", sier Rune Eggum, kirurg ved kar- og thoraxavdelingen ved Akershus Universitetssykehus.

"For meg er det ingen tvil om at robotkirurgi er fremtiden, og at fremtiden er nå, siden vi allerede har gjort store fremskritt mot å gjøre pasientomsorgen bedre og tryggere".

Mediakontakt

Carina Axelsson, Media Relations & Public Affairs Manager, Nordics
carina.axelsson@intusurg.com

Om Intuitive
Intuitive (Nasdaq: ISRG) har hovedkontor i Sunnyvale i California og er en global teknologisk markedsleder innen minimalt invasiv pasientbehandling og en pionér innen robotassistert kirurgi. Teknologien vår inkluderer kirurgisystemet da Vinci og endoluminalsystemet Ion. Ved å slå sammen avanserte systemer, moderne opplæringsmetoder og verdifulle tjenester kan vi hjelpe leger og teamene deres med å optimere helsetjenestene og dermed oppnå best mulige behandlingsresultater. Vi i Intuitive ser for oss et fremtidig helsetilbud som er mindre invasivt og vesentlig bedre, der sykdommer oppdages tidlig og behandles raskt, slik at pasientene raskt kan komme tilbake til det som er viktige for dem.

Om kirurgisystemet da Vinci
Kirurgisystemet da Vinci leveres i ulike modeller. De er designet for å hjelpe kirurgen med å utføre minimalt invasiv kirurgi. Med da Vinci-kirurgisystemene får kirurgen høyoppløselige 3D-visualisering, et forstørret display og robot- og datamaskinstøtte. Kirurgisystemene bruker spesialinstrumenter, inkludert et miniatyr-kirurgikamera og leddbevegelige instrumenter (f.eks. sakser, skalpeller og pinsetter) som er designet for å hjelpe kirurgen med presis disseksjon og rekonstruksjon dypt inne i kroppen.

Du finner mer informasjon på hjemmesiden vår: https://www.intuitive.com/en-gb.

Flere bilder av kirurgisystemene da Vinci er tilgjengelige for pressen på https://www.intuitive.com/en-us/about-us/press/press-resources

Intuitive Surgicals kontrollsystemer for endoskopiske instrumenter (da Vinci X- og da Vinci Xi-kirurgisystemer) er ment å bidra til nøyaktig styring av endoskopiske Intuitive Surgical-instrumenter under urologiske kirurgiske prosedyrer, generelle laparoskopiske kirurgiske prosedyrer, gynekologiske laparoskopiske kirurgiske prosedyrer, generelle torakoskopiske kirurgiske prosedyrer, transorale otolaryngologiske kirurgiske prosedyrer begrenset til godartede svulster og ondartede svulster klassifisert som T1 og T2, og godartede reseksjonsprosedyrer i tungeroten. Systemene er indisert for bruk hos voksne og barn (unntatt transorale otolaryngologiske kirurgiske prosedyrer). De er ment å skulle brukes av leger som har mottatt opplæring, i et operasjonsstuemiljø.

Kirurgisystemene da Vinci X og da Vinci Xi er medisinsk utstyr i klasse IIb, CE-merket (CE 2460) i henhold til EU-direktivet om medisinsk utstyr (93/42/EØF), og produseres av Intuitive Surgical, Inc. Les bruksanvisningen før bruk.

Endoluminalsystemet Ion er ikke CE-merket og kan ikke selges eller tas i bruk.

Denne pressemeldingen kan inneholde estimater og prognoser som kan avvike fra de faktiske resultatene.

© 2022 Intuitive Surgical Operations, Inc. Med enerett. Produkter, merkenavn og logoer er varemerker eller registrerte varemerker som tilhører Intuitive Surgical eller de respektive eierne.