GSE report rangerer Tel Aviv som verdens 5. beste økosystem for oppstartsbedrifter

Nylig ble Global Startup Ecosystem Report for 2023 publisert, og her ble Tel Aviv rangert som det 5. beste økosystemet for oppstartsbedrifter i verden, noe som er to plasser høyere enn i 2022. Den anerkjente rapporten om oppstartsbedrifter og økonomisk vekst kan også konstatere at den samlede verdien av økosystemet hadde økt med 100 % til 235 milliarder USD.

Global Startup Ecosystem Report (GSER) utarbeides av Startup Genome og Global Entrepreneurship Network, og er den fremste rapporten i verden om oppstartsbedrifter og økonomisk vekst. Årets utgave ble publisert den 15. juni på The Next Web Conference i Amsterdam. Rapporten rangerer Tel Aviv som verdens 5. beste økosystem for oppstartsbedrifter, noe som er 2 plasser bedre enn i fjorårets rangering. Byen gikk forbi Beijing og Boston, men ligger fortsatt bak Silicon Valley på førsteplass, London og New York på en delt annenplass og Los Angeles på fjerdeplass.

– Dette er en enestående prestasjon for Tel Aviv-Yafo. At byen er blant de fem høyest rangerte byene er et definitivt bevis på at kreativ frihet og tankefrihet, i tillegg til mangfold og frisinnethet, danner grunnlaget for en fremgangsrik teknologibransje. Tel Aviv-Yafo vil fortsette å verne om disse verdiene og tilby verktøy, assistanse og støtte til oppstartsbedrifter og high-tech-bedrifter som driver virksomhet her. Byen vil fortsatt være et samlingspunkt og et imøtekommende hjem for teknologiselskaper i Israel, sier Ron Huldai, ordfører i Tel Aviv-Yafo.

Økosystemverdien er et mål for den økonomiske innflytelsen, beregnet som verdien av exit- og oppstartsevalueringer. Tel Aviv skapte en økosystemverdi på 234 883 000 000 USD fra 1. juli 2020 til 31. desember 2022, noe som er en økning på 100 % sammenlignet med perioden fra 1. juli 2019 til 31. desember 2021. Byen rangerte blant de 10 beste økosystemene i verden når det gjaldt finansiering og resultater, topp 15 innen talent og erfaring, topp 25 innen kunnskap, og topp 40 når det gjaldt «valuta for pengene» – samtidig som byen ble rangert som best i samtlige kategorier for regionen Midtøsten og Nord-Afrika.

GSER 2023 rangerer de 30 beste økosystemene i verden i tillegg til 10 utfordrere, og inkluderer en topp 100-rangering av fremvoksende økosystemer. Rangeringen fremhever også oppstartsmiljøer i et regionalt perspektiv og rangerer økosystemer i egne grupper i disse regionene: Afrika, Asia, Europa, Latin-Amerika, Midtøsten og Nord-Afrika, Nord-Amerika og Oseania. Den innhenter dataene sine fra verdens mest omfattende kvalitetskontrollerte datasett for oppstartsøkosystemer, med data for 3,5 millioner oppstartsbedrifter på tvers av mer enn 290 globale økosystemer. Rapporten leverer overbevisende ny innsikt og dyp kunnskap om oppstartstrender rundt om i verden, med bidrag fra ledende eksperter og viktige lokale aktører.

Se hele rapporten her: https://startupgenome.com/report/gser2023

For mer informasjon og flere bilder kan du kontakte:
Vendela Carlén, PR Manager Nordic Countries
pr-se@goisrael.gov.il

Den Israelske Turistkontor har som oppgave å markedsføre Israel som destinasjon i Norden og å formidle turistinformasjon til allmennheten i disse landene. Den Israelske Turistkontor arbeider direkte under turistministeriet i Israel.

Tags:

Quick facts

Tweet dette

Sitater

Dette er en enestående prestasjon for Tel Aviv-Yafo. At byen er blant de fem høyest rangerte byene er et definitivt bevis på at kreativ frihet og tankefrihet, i tillegg til mangfold og frisinnethet, danner grunnlaget for en fremgangsrik teknologibransje. Tel Aviv-Yafo vil fortsette å verne om disse verdiene og tilby verktøy, assistanse og støtte til oppstartsbedrifter og high-tech-bedrifter som driver virksomhet her. Byen vil fortsatt være et samlingspunkt og et imøtekommende hjem for teknologiselskaper i Israel.
Ron Huldai, ordfører i Tel Aviv-Yafo