Direktefly fra hele Norden til Israel!

Israeliska Statens Turistbyrå kan igjen melde om rekordtall og en positiv utvikling. I fjor reiste totalt 81 000 nordiske turister til Israel, hvilket er ny rekord for 2000-tallet. I år vil det være direktefly til Tel Aviv fra samtlige fire hovedsteder i Norden.

Rekorden skyldes først og fremst flere direkte flyforbindelser fra Norden til Israel. Disse gir også gode forutsetninger for at den nordiske turismen til Israel skal fortsette å øke i år.

I 2012 økte antallet nordiske turister med 11 prosent sammenliknet med 2010. Turister fra Danmark utgjorde den største økningen med hele 31 prosent. Fra Norge og Sverige økte turismen med henholdsvis 14 og 11 prosent sammenliknet med 2010. Derimot gikk antallet reisende fra Finland ned med 7 prosent – et tall som vil endre seg når Finnair nå begynner å fly til Israel.

De nye flyforbindelsene og fjorårets tall viser at Israel er en destinasjon som som lokker og at stadig flere personer ikke kan motstå fristelsen til å besøke landet. Dagsturistene fra cruiseskipene, der de fleste cruiseselskapene inkluderer Israel i sine programmer, er en utfordring.

– Det er mye som taler for at Israel øker stadig mer som turistdestinasjon. Dette er en utvikling vi har ventet på og ønsker hjertelig velkommen, sier Erika Samuelsson, PR manager ved Israeliska Statens Turistbyrå.

Direktefly til Tel Aviv, Israel

-Arkia én gang i uken om sommeren.

-Norwegian – onsdager og søndager hele året.

-SAS - mandager og fredager 21. juni til 16. aug.

København

-SAS – tirsdag, fredag og søndag. Om sommeren også mandager.

-Finnair – mandager og fredager 7. juni til 25. okt.

Erika Samuelsson PR manager

pr@igto.se