Melodi Grand Prix 2019 skal arrangeres i Tel Aviv

I 2019 skal sangkonkurransen Melodi Grand Prix for første gang arrangeres i Tel Aviv, etter at byen ble valgt til vertsby av Den europeiske kringkastingsunion (EBU) og det israelske kringkastingsselskapet (KAN), etter omfattende undersøkelser og vurderinger av byens fasiliteter og tilbud. 1500 journalister og titusenvis av turister forventes å strømme til Tel Aviv og delta i feiringer over hele byen. De tre hovedarrangementene – to semifinaler og finalen, som skal kringkastes til millioner av seere over hele verden – skal finne sted i paviljong 1 og 2 ved EXPO Tel Aviv International Convention Center. Tel Aviv er Israels økonomiske og kulturelle senter; et internasjonalt midtpunkt for kunst og kreativitet, handel og finans, medier og akademia. Det er en by som feirer mangfold og toleranse, og som varmt omfavner folk fra de mange forskjellige samfunnene som til sammen danner den menneskelige mosaikken.

Tel Aviv-Yafo kommune skal også være vert for flere andre arrangementer:

- Åpningsseremonien og utrulling av den røde løperen ved Tel Aviv Museum of Art, en av Israels ledende kunst- og kulturinstitusjoner.

- Den offisielle overleveringsseremonien for Eurovision-nøkkelen og trekning av sted for semifinalen ved det vakre gjenoppbygde historiske rådhuset (Town Hall), som ligger i praktfulle Bialik Square.

-Verdens største Eurovision-landsby på Tel Aviv boardwalk med utsikt over Middelhavet ved Charles Clore Park.

12. mai i år vant Israel Melodi Grand Prix for første gang på 20 år, da Netta Barzilai kapret førsteplassen med hymnen «Toy». Eurovision arrangeres for 64. gang, og det markerer første gang konkurransen finner sted i Tel Aviv, tredje gang den arrangeres i Israel og fjerde gang Israel har vunnet konkurransen. Basert på tall fra tidligere vertsbyer venter man rundt 20 000 turister til Tel Aviv, og byen vil få anslagsvis 100 millioner nye shekel (NIS) i direkte inntekter.

De siste årene har Tel Aviv by investert store ressurser i å utvikle fasiliteter og infrastruktur for å bli et viktig åsted for internasjonale konferanser og arrangementer. Av disse kan nevnes den nylige etableringen av Tel Aviv International Convention Bureau samt byggingen av den nye paviljongen der Eurovision-finalen og semifinalene skal finne sted. I år var Tel Aviv dessuten stolt vert for 2018 Giro d’Italia Big Start og for 2018 European Judo Championships. Tel Aviv har en lang rekke arenaer å tilby for slike globale arrangementer og konferanser, og det ligger mange oppdaterte fasiliteter innenfor byens populære kjerneområder.

Johan Englundh, SpoilConcept Communication
E-post: johan.englundh@spoilconcept.se