Ny rekord for innkommende turisme i 2013! Direktefly til Israel fra Norden – 2014!

Rekordhøye tall for turismen i Israel i fjor. Fra januar-desember 2013 kom det 3,54 mill. besøkende fra hele verden til Israel, ifølge Israels sentrale statistikkbyrå (CBS). Dette er en økning på 1 % sammenlignet med samme periode i 2012 og en økning på 5 % sammenlignet med 2011.

Den nye rekorden gjelder også for det nordiske markedet. I 2013 besøkte 85 500 nordiske turister Israel, noe som er 5 % mer enn i 2012.

Turister fra Sverige sto for den største økningen på 9 prosent (25 800) sammenlignet med 2012 og 18 % økning i forhold til 2011. Fra Finland og Norge økte turismen med 6 % (19 500) og 4 % (18 400) sammenlignet med 2012. Fra Danmark kom 21 000 reisende, noe som er 2 % flere enn i 2012.

"Turismen er en viktig vekstmotor for økonomien – den skaper arbeidsplasser i både byene og på landsbygda, og genererer ca. 8,3 mrd. EURO pr. år", sier Israels turistminister Uzi Landau. "Vi har et fantastisk turistprodukt, og vi må innse det store potensialet i dette. I 2014 vil vi slå rekorden fra 2013", sier turistministeren, ved åpningen av den årlige konferansen International Mediterranean Tourism Market (IMTM) i Tel Aviv i februar i år.

During the first two months, January and February, we have an incredibly strong increase of tourists from Finland and Denmark compared to the same period in 2013 and 2012. From Sweden, a smaller rise and from Norway, a drastic reduction from the same period in 2013 and 2012. See table below.

Direktefly til Tel Aviv, Israel

Oslo – ingen direktefly

- Norwegian – onsdag, torsdag og søndag hele året.

- SAS - mandag og onsdag i sommersesongen.

København

- SAS – tirsdag, torsdag og lørdag i sommerhalvåret.

- Norwegian – mandag, fredag og søndag hele året.

Helsingfors

- Finnair – mandag og fredag hele året.

Erika Samuelsson PR manager

pr@igto.se

Tel. 46 8 213386 Mobil. 46 72 3113386

Les mer på www.goisrael.no

Quick facts

Tweet dette

Sitater

Turismen er en viktig vekstmotor for økonomien – den skaper arbeidsplasser i både byene og på landsbygda, og genererer ca. 8,3 mrd. EURO pr. år. Vi har et fantastisk turistprodukt, og vi må innse det store potensialet i dette. I 2014 vil vi slå rekorden fra 2013.
Israels turistminister Mr. Uzi Landau