Tel Aviv Pride Festival 2018 – 10 dager

Nonstop Citys årlige pride-parade vil i år finne sted den 8. juni, og vil nok en gang vise frem de mange fargene til Tel Avivs LGBTQ-miljø. Temaet for årets festival er «The Community Makes History», og man vil feire at det er 20 år siden den første pride-paraden ble arrangert i Tel Aviv, at det er 10 år siden Tel Aviv Gay Center ble etablert, og at det er 70 år siden Israel vant sin selvstendighet. Paraden vil være høydepunktet i Pride-festivalen, og den vil lokke til seg titusener av besøkende til byen. Paraden arrangeres av Israels turistdepartement, og amerikaneren Andy Cohen, produksjonsleder i TV-selskapet Bravo og talkshow- og radioprogramvert, vil være offisiell internasjonal ambassadør for Tel Aviv Pride 2018.

Her er noen av høydepunktene i løpet av uken som Tel Aviv Pride Festival varer!

30.05–09.06     Tel Aviv Pride Beach, Hilton Beach

Varmende sol, varm sand, vakre mennesker … Hva mer kan man ønske seg? Gjennom hele året er Hilton Beach LGBTQ-miljøets andre hjem, og under Pride begynner og slutter festen nettopp her – på Tel Avis offisielle Pride Beach. Turister oppfordres til å stikke innom turistinfo-bilen som står her.

31.05–09.06     TLVFest – LGBTQ Film Festival
Tel Aviv Cinematheque

TLVFest er den eneste LGBTQ-filmfestivalen i Midtøsten, og er et fast innslag i den israelske Pride-uken. Festivalprogrammet tar sikte på å berike den kulturelle dialogen og styrke toleransen og pluralismen i det israelske samfunnet.

04.06               Israeli Opera presenterer: «The Great Divas»

19:30, NYX Hotel

Gratis inngang (registrering er nødvendig via LGBTQ Center)

Israeli Opera vender tilbake etter fjorårets vellykkede arrangement, med en hyllest til LGBTQ-miljøet. Denne gangen vil alle de beste divaene gjøre ære på LGBTQ-bevegelsens historie. Julie Andrews, Barbara Streisand, Maria Kales, Edith Piaf, Mercedes Sosa, Ella Fitzgerald, Liza Minelli, Whitney Houston og Dolly Parton. I tillegg kommer det en spesiell overraskelse – en hyllest til de eldre i LGBTQ-miljøet.

05.06               Mamma Mia! (utendørsvisning)

19:30, Hapisga Garden, Gamlebyen i Jaffa

06.06               Wigstock 2018

19:30, Gan Meir

Gratis inngang

Et stort arrangement i Meir-parken med flere titalls drag queens, til ære for avdøde Gila Goldstein. Arrangementet vil skape bevissthet omkring HIV i LGBTQ-miljøet, med spesiell vekt på biseksualitet.

07.06               Water Park Tel Aviv

13:00, Shefayim Water Park

Billetter må kjøpes

De mest sexy mennene i verden i solsteken i Tel Aviv i 12 timer i strekk – det høres for godt ut til å være sant! Men i tilfelle du hadde håpet på enda litt mer spenning, har vi slengt inn noen vannsklier, et par bassenger og en spilleliste full av låter.

07.06               Rooftop Screening Ru Paul’s Drag Race
                        20:00, NYX Hotel 29, Harakevet-gaten

07.06               Sofi Tukker Vocal House Act

21:00, Hangar 11, Tel Aviv havn

Billetter må kjøpes

08.06               HOVEDARRANGEMENT: THE 2018 TEL AVIV PRIDE PARADE

Fra Ben Zion til Charles Clore-parken, Gratis inngang

Høydepunktet i Pride-uken er homoparaden, som settes i gang kl. 10:00 i Ben Zion-bulevarden med drag shows, flåter, marsjerende grupper og oppløftende musikk. Festen drar av sted fra bulevarden kl. 12:00, går gjennom byen og avsluttes med et smell på den berømte strandfesten ved solnedgang, med masser av tilskuere og deltagere.

08.06               Pride-paraden, Hovedscenen

14:00, Charles Clore-parken

Midtøstens største beach party, med spesialkonserter og DJ-er, tiltrekker seg garantert alle som liker å feste.

Aktiviteter den siste uken av Tel Aviv Pride Festival:

30.05               Rainbow Splash – Work it out with PRIDE! Gordon Pool

Et aktivt arrangement i samarbeid med Gordon Pool, TLV LGBT Sports Club og Wix. Inkluderer gruppetrening, en wipeout-konkurranse og et bassengparty, alt i ett energisk arrangement under den strålende solen i Tel Aviv!

Same Sex Dance | Power-workout | Spinning for kvinner

Kveldsyoga | Løpegruppe | Power-workout

The BIG Workout Event – zumba og HIIT

Bassengparty og wipeout-konkurranse

31.05               Sheinkin Street Party

En enorm gatefest og livekonserter til ære for det første pride-arrangementet som ble avholdt på Sheinkin-gaten i 1993. Vi feirer 25 år med israelsk pride, med nostalgiske elementer fra det samme arrangementet og en vill nittitallsinspirert fest.

01.06               Fashion at the Center

Utstilling og moteoppvisning på Dizengoff Center – «Decades of Pride». Den yngre generasjonen gjør ære på homokampens pionerer med fotografier av kjente LGBTQ-personer. Hvert bilde er inspirert av forskjellige tiår, fra 1920-tallet og frem til i dag. Samtidig vil det arrangeres en motemesse, med plagg designet av LGBTQ-designere.

02.06               Gay Family Picnic

Gay Center, Gan Meir

Fellespiknik for LGBTQ-familier. Under pikniken vil det være aktiviteter for alle aldre (0–14): historiefortelling, kunst og håndverk, og en skattejakt! Pikniken vil arrangeres i et spleisefestformat. Vi anbefaler at man tar med seg piknikpledd, hatter og solkrem. Arrangementet avholdes i samarbeid med organisasjoner for LGBTQ-familier.

03.06               LGBTQ-kunstutstilling på Eretz Israel-museet

For første gang noensinne avholdes et eget LGBTQ-arrangement på Israels nasjonalmuseum: LGBTQ-omvisninger i galleriene; TED-foredrag om: LGBTQ-miljøet i israelsk film og fotografi, sammen med PHOTO IS:REAL og International Photography Festival; Lansering av ARTIQ – et prosjekt som fremmer LGBTQ-kunst i Israel; en visning av filmen «Golden Boys» inkludert en åpen diskusjon med regissøren Revital Gal. Bli med oss på en kveld med god musikk, mat og drikke på terrassen ved solnedgang.

2018 Tel Aviv Pride Festival:

www.gaytelavivguide.com

Bilder fra Pride-paraden 2017 (rettighetene til bildene er nevnt i bildetekstene): https://www.flickr.com/photos/tel_aviv/albums/72157686061291371

Best Regards,

Erika Samuelsson

PR manager

Israel Government Tourist Office (I.G.T.O)

The Nordic countries

T+46 8 213386, M+46 72 3113386