Trendy med middag på flaske

PRESSEMELDING
17. mars 2008

Påsken er rett rundt hjørnet, men ikke alle nøyer seg med appelsin, kvikklunsj og varm kakao i skiløypa. Jernia selger mattermoser som aldri før, og termosen gjør det mulig å ta med alt fra ferdigkokte pølser til varm gryterett ut i løypa.

– Mattermoser ser ut til å erstatte den tradisjonelle matpakken, stadig flere foretrekker varm mat på termos når de skal på tur, sier Cecilie Lyse Hørthe i Jernia.
Bare i vinter har den landsdekkende kjeden solgt flere tusen mattermoser til turglade nordmenn, og tilbakemeldinger fra kunder viser at det ikke bare er wienerpølser de fyller dem med.

– De siste årene har det skjedd en bevisstgjøring blant folk i forhold til norsk matkultur. Vi har bedre råd, spiser mer ute, kjøper dyrere og mer avanserte råvarer og krever velsmakende og ordentlig mat hjemme så vel som ute. Nå ser vi at denne trenden har begynt å gjenspeile seg også i salget av mattermoser. Selv om denne termosen har vært på markedet i flere år er det først de siste årene at salget virkelig har tatt av. Så langt i år har vi økt salget betraktelig av mattermosen Thermos i våre butikker, sammenlignet med tidligere år, og vi ser at salget tar seg særlig opp rett før vinterferie og påskeferie, sier Hørthe.

Nå vil alt fra småbarnsfamilier til mer hardbarkede friluftsentusiaster ha med god mat på skituren. De nøyer seg ikke lenger med brunostbrødskiver og appelsin i solskinnsveggen. Varm mat på termos varmer godt enten du befinner deg i solsteken, rundt bålet eller i skiløypa.

– Etter å ha gått en lang tur er det fristende å kunne diske opp med noe annet enn kalde, stive brødskiver. Her er det nesten bare fantasien som setter grenser. Ulike supper og gryteretter med velsmakende innhold passer bra på termosen, sier Hørthe.

Termosen fra Thermos er markedsleder i sitt segment. Den rommer 1,2 liter, er av lettvekts rustfritt stål, og tar lite plass i sekken takket være sitt uttrekkbare håndtak. Korken er lett å åpne, åpningen er ekstra stor, noe som gjør det svært praktisk å ta med mat på tur; maten er lett å få både inn og ut av termosen. Den er høy nok til pølser, og bred nok til biff. For at den skal tåle knall og fall og litt røff behandling er den laget med stålinnsats.

– Det er stor variasjon på kvaliteten på termoser, og hvor godt de holder på varmen – noe som tross alt er termosens viktigste egenskap! Det som gjør at Thermos mattermos skiller seg ut fra mange av sine konkurrenter er at den er vakuumisolert, noe som gjør at innholdet holder seg varmt i minst 8 timer – og kaldt i minst 24, sier Hørthe.

Termosen er å få kjøpt i alle Jernias 155 butikker. I påsken selges termosen til kampanjepris 99 kroner.

For mer informasjon, kontakt:
Cecilie Lyse Hørthe

Fakta om Jernia:
Jernia AS eier og driver de to kjedene Jerniakjeden innenfor forbrukermarkedet og ProffPartner innenfor det profesjonelle håndtverker-og industrimarkedet. Jerniakjeden selger kvalitetsprodukter innen kategoriene jernvare, verktøy, kjøkken, maling, hus og hage, og lås og beslag. Jernia er deleier i kjedeselskapet til den svenske Jerniakjeden. Jerniagruppens omsetning i 2005 var 2,2 milliarder kroner. Selskapet eies av Canica AS.