Praktisk og faktabasert sikkerhetssatsing i JM

Fra mandag 21. november (uke 47) gjennomfører JM sin mest omfattende sikkerhetsuke noensinne i Norge, Sverige og i Finland. Alle medarbeidere i de enkelte prosjektene og funksjonærer på kontorene i alle land blir involverte.

Oppmerksomheten rettes mot tre områder; 1) adkomster, 2) risikoobservasjoner og 3) JMs løfterutiner. Alle medarbeidere får anledning til å se en film om sikkerhetskultur med Per Rehman, Group Safety Director i det svenske selskapet Boliden. Inspirasjonen fra Boliden er at alle ulykker kan forebygges. Å arbeide sikkert handler om et arbeidsengasjement. Friske og motiverte arbeidstakere er avgjørende for gode resultater. I det enkelte prosjekt er det et omfattende program der det blir trent på de utvalgte sikkerhets-temaene som del av prosjektene daglige rutiner.

Ann Kristin Søreid JM Norges HR direktør, sier:

-          Vi gleder oss til å bli enda bedre på sikkerhet gjennom en fullpakket, praktisk og erfaringsbasert sikkerhetsuke. På et så viktig område som sikkerhet er det ekstra viktig å hente inn inspirasjon og erfaring fra andre virksomheter for å oppnå bedre resultater.

Her er noen av erfaringene som ligger til grunn for sikkerhetsuken.

Adkomster skaper flest sykemeldingsdager

Over halvparten av sykemeldingsdagene i JM som er koblet til ulykker kommer av at vi snubler eller sklir. Når det f.eks. ligger søppel, kabler eller verktøy der vi skal gå, eller når tildekkingen av trapper ikke ligger slik den skal, vil noen før eller senere falle helt unødvendig. Slik er det også når det er glatt om vinteren og vi ikke har strødd tilstrekkelig.

Under sikkerhetsuken blir det gått målrettede vernerunder og sammen diskutert om det finnes tiltak vi kan gjøre på egen arbeidsplass for å forbedre de ulike adkomstene.

Risiko-observasjoner er forebyggende

Forskning viser at det er en direkte sammenheng mellom en høy innrapporteringsgrad av risikoobservasjoner og færre ulykker. Under sikkerhetsuken vil vi repetere hvordan vi melder inn risikoobservasjoner og deretter være ekstra bevisst og oppmerksomme på det som rapporteres inn.

Alle skal kjenne at en innrapportert risiko utgjør en forskjell. Gjennom å rapportere hjelper man både til med å forhindre en ulykke og bidrar samtidig til JMs sikkerhetskultur. Samtidig blir JMs statistikk bedre slik at vi bedre kan prioritere våre sentrale sikkerhetsinitiativ.

JMs løfterutiner

Vi utfører mange tunge løft på være byggeplasser hver dag og om løft går feil kan det i verste falle resultere i en dødsulykke.

Hver byggeplass skal analysere om de fullt ut følger JMs løfterutiner eller om det finnes forbedringspunkter.

Eksempler på viktige forbedringspunkter:

-          Hvordan introduseres nye kranførere? Nye kranførere er kraftig overrepresentert i den svenske statistikken. Det er lett å ha det travelt når man kommer ny ut, men vi må bare introdusere dem på riktig måte.

-          Hvordan planlegges et mellomløft/UE-løft? Brukes noen form for elektronisk leveransekalender?

-          Bruker løfteansvarlig vest?

-          Brukes radiokommunikasjon?

-          Starter løftet sakte? Er det tydelig at det sikres at lasten går fritt og at det skjer en tilbakekobling til kranfører før løftet går i full fart?

JM er en av Nordens ledende prosjektutviklere av boliger og boligområder. Virksomheten er fokusert på nyproduksjon av boliger med attraktiv beliggenhet med tyngdepunkt i ekspansive storbyområder og universitetsbyer i Sverige, Norge og Finland. Vi arbeider også med prosjektutvikling av næringslokaler og entreprenørvirksomhet, hovedsakelig i Stor-Stockholm-området. JM skal i all virksomhet arbeide for langsiktig bærekraft. Vi omsetter for cirka 15 milliarder svenske kroner og har cirka 2 500 medarbeidere. JM AB er et allmennselskap notert på NASDAQ Stockholm i segmentet Large Cap.