Åpning i Alta – Julas nordligste varehus

Nå er det åpning for Jula i Alta.

Når dørene åpnes 10. november, blir det Julas nordligste etablering.

Jula åpner på senteret Handelsparken Alta. Et helt nytt kjøpesenter, Finnmarks største handelspark, med en svært god beliggenhet sentralt i Alta.

− Det føles veldig bra at vi nå endelig kan åpne varehuset og møte kundene. Stor takk til alle medarbeidere på varehuset og byggeteamet som har gjort dette mulig på en svært god og engasjert måte, sier Håkon Stavnes, varehussjef i Alta.

Togtransporter

Jula har hatt siktet innstilt på Alta i mange år. Når varehuset nå åpner, vil mesteparten av strekningen for produkttransport gå med tog mellom Julas sentrallager i Skara (Sverige) og Alta.

− Vi er veldig glade for at vi nå kan åpne Julas nordligste varehus i Alta. Vi åpner i en førsteklasses beliggenhet i første etasje midt i Handelsparken Alta. Varehuset er rundt 2500 kvadratmeter stort. Her føles det bra å kunne tilby kundene Julas nyeste konsept, med hele det fantastiske sortimentet på rundt 15 000 artikler fordelt på åtte produktkategorier, sier Johnny Albøge, Country Manager Norway.

Sterk ekspansjon

Jula fortsetter å ekspandere på det norske markedet. Når Jula nå åpner det nye varehuset i Alta, blir det totalt det 121. Julavarehuset, og det 39. på det norske markedet. Det første Julavarehuset i Norge (Trondheim) åpnet i 2008.

Spørsmål kan rettes til:

Johnny Albøge, Country Manager Norway, +47 90 68 00 08, johnny.alboge@jula.no

Håkon Stavnes, varehussjef i Alta, +47 47 85 44 63, hakon.stavnes@jula.no

Magnus Ljung, Information Manager, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Foretaksinformasjon

Eieren av Jula Holding-konsernet er Karl-Johan Blank. Karl-Johan startet og bygde opp Jula Holding-konsernet sammen med sin far Lars-Göran Blank. Karl-Johan har vært eneste eier av selskapet siden 2014. Karl-Johan har vært med fra starten da hans foreldre Lars-Göran og Irene Blank startet Jula Industri AB på gården Jultorp i 1979. Senere startet de Jula AB sammen i 1984, da også med Karl-Johans ene søster som deleier. Fokuset lå på en mye større postordrekatalog med innkjøp direkte fra produsenten til lavpris. De bygde også en liten butikk med lager i Skara. I 1991 kjøpte far og sønn ut de andre familiemedlemmene og eide like deler av selskapet. De dannet Jula Holding AB og satset stort på å etablere flere og større varehus.

Siden begynnelsen av 2000-tallet har Karl-Johan vært drivkraften i konsernet. Han har ekspandert varehuskjeden Jula i flere land og utvidet med flere eiendommer og andre virksomheter. Etter hvert som Lars-Göran ville fokusere mer på sine private forretninger og investeringer, overførte han en del av sine aksjer i Jula Holding-konsernet til Karl-Johan. Karl-Johan finansierte kjøp av Lars-Görans aksjer med lånt kapital og utbytte fra Jula-konsernet. Da pappa Lars-Göran gikk bort i 2014, eide han 35 % og Karl-Johan 65 % av Jula-konsernet. Karl-Johan arvet da resten av Jula-konsernet og er dermed eneste eier av Jula-konsernet.

I dag deltar Karl-Johans sønner, Christian og Fredric, aktivt i Jula-konsernet som neste generasjon.

Les mer om Julas historie på: https://historia.jula.se/

Jula Holding-konsernet, med virksomheter innen retail, eiendom, finans, logistikk, hotell og miljø/energi, har hovedkontor i Skara, Sverige. Konsernet har ca. 4500 ansatte, og i 2021 omsatte det for drøyt 10,46 milliarder SEK.

Retailforetaket Jula er konsernets opphav. Jula tilbyr praktisk anlagte mennesker et bredt og nøye utvalgt sortiment av produkter for hjemmet, hagen og fritiden til lave priser. Dette tilbys via en sterk netthandel og totalt 121 varehus, hvorav 63 er i Sverige, 39 i Norge (inkl. Alta), 18 er i Polen og 1 er i Finland.

Besøk gjerne www.julaholding.se for mer informasjon. På Jula Holdings nettsted finner du også hele årsrapporten.