KAPPAHL STARTER TEKSTILINNSAMLING I NORGE

Nå lanserer KappAhl innsamling av brukte tekstiler og sko også i alle sine norske butikker. Dermed bidrar motekjeden til økt gjenbruk og resirkulering av tekstiler ved å bevisstgjøre sine kunder innen dette viktige temaet og gjøre det enkelt for dem å gjøre det rette.
     – Å forlenge livssyklusen til klærne våre er en av motebransjens store miljøutfordringer, sier KappAhls bærekraftssjef Fredrika Klarén. Et viktig aspekt er å gjøre bærekraftig atferd lett tilgjengelig for våre kunder.

Studier viser at nordiske konsumenter kaster mer enn halvparten av den totale mengden tekstiler som hvert år kommer ut på markedet, samt at over 95% av dette kan gjenbrukes eller resirkuleres. Flere innleveringspunkter for tekstiler bidrar til å gjøre bærekraftig atferd lettere tilgjengelig for folk flest.
     – Det er mange viktige bruksområder for kasserte tekstiler. Vi jobber for at mer skal gjenbrukes og resirkuleres, for eksempel ved å utvikle teknikker for produksjon av nye tekstiler fra resirkulerte fibre, sier Fredrika Klarén. I en verden hvor vi må utnytte ressursene på en mer bærekraftig måte er resirkulerte materialer en svært viktig råvare.

Motekjeden tar imot alle typer klær, tekstiler og sko, godt innpakket i lukkede plastposer, så lenge de ikke er svært skitne. Som takk for hjelpen får kunden en rabattkupong hos KappAhl. For hver kilo tekstiler som leveres inn gir KappAhl også et beløp til veldedige formål i sine produksjonsland.

Et av KappAhls bærekraftsmål er å redusere bruken av konvensjonelt dyrket bomull og oljebaserte produkter som polyester, til fordel for mer bærekraftige materialer.

Les mer om KappAhls tekstilinnsamling, ”Wear, love and give back” her.

For further information
Fredrika Klarén, Sustainability Manager. Tel +46 704 715 558, fredrika.klaren@kappahl.com

KappAhl was founded in Gothenburg in 1953 and is a leading fashion chain in the Nordic region with close to 400 stores in Sweden, Norway, Finland and Poland. Our business idea is to offer value-for-money fashion of our own design to the many people. Sustainability-labeled fashion accounts for roughly one quarter of the range. Sales for 2014/2015 totaled SEK 4.6 billion and the company has approx. 4,000 employees in eight countries. KappAhl is quoted on Nasdaq Stockholm. More information is available at www.kappahl.com

Tags: