Kapsch utvider det elektroniske systemet for bompengeinnkreving i Chile

Levering av nye automatiske bomstasjoner og brikker

Wien / Santiago de Chile, 5. mai, 2015 – Kapsch TrafficCom AG (ISIN AT000KAPSCH9), som er notert i prime market-segmentet på Wien-børsen, meddeler at det gjennom et datterselskap har fått to nye kontrakter i Chile. For det første skal den delen av den kjente panamerikanske motorveien som går gjennom Santiago, utrustes med tre nye bomstasjoner. For det andre skal Kapsch levere 400 000 bombrikker til montering i nyregistrerte kjøretøy. Kapsch TrafficCom stryker sin posisjon i Chile som ledende leverandør av elektroniske bompengeinnkrevingssystemer. Programmet for infrastruktur­utbygging som ble satt i gang i Chile på begynnelsen av 1990-tallet, gjennomføres først og fremst gjennom offentlig-privat samarbeid og finansieres hovedsakelig av bompengeinntekter.

Langsiktig utvikling av infrastruktur rundt hovedstaden
De tre nye automatiske bomstasjonene i Santiago skal etter planen tas i bruk i løpet av 2015. De vil inneholde den siste teknologien for avlesing av både fremre og bakre registreringsskilt ved hjelp av én eneste portal. Til sammen installerer Kapsch 31 portaler, noe som sikrer at innkrevingen kan gjennom­føres uten at trafikkflyten påvirkes. De nye bomstasjonene ble bestilt separat som en del av nye ordrer og vil bli levert i henhold til betingelsene i en rammeavtale med Autopista Central, konsesjons­haveren som driver den lengste og mest trafikkerte motorveien i hovedstaden. Santiago-distriktet kan ha nytte av tiltakene chilenske myndighetene gjør i infrastruktur og i dette tilfellet finansiert av bompengeinntektene.

Flere trafikanter integreres i systemet
Leveransen av ytterligere 400 000 brikker til montering i kjøretøy inngår i en ny ordre fra Costanera Group og vil bli påbegynt i september 2015. Costanera Group administrerer to av de viktigste motorveiene i Santiago samt flere interurbane motorveier. Kapsch-brikkene er av DSRC-typen (Dedicated Short-Range Communication, mikrobølgekommunikasjon) og egner seg til Chiles interoperable innkrevings­system, som består av både automatiske stasjoner med fri trafikkflyt og tradisjonelle stasjoner med separate kjørefelt. De siste brikkene fra Kapsch har en revolusjonerende design: De er halvparten så store som forrige generasjon, de er lettere, mer effektive, miljøvennlige og brukervennlige.

Kapsch TrafficCom produserer intelligente transportsystemer (ITS) som brukes i systemer for bompengeinnkreving, V2X-kommunikasjon og elektronisk registrering av kjøretøy samt for å regulere tilgangen til byområder og parkeringsplasser, øke trafikksikkerheten, overvåke nyttekjøretøy og håndtere trafikkflyten. Kapsch TrafficCom tilbyr komplette løsninger som omfatter hele verdikjeden for kundene, med alt fra komponenter og design til installasjon og drift av systemer. Kapsch TrafficComs løsninger bidrar til å finansiere infrastruktur, øke trafikksikkerheten, optimalisere trafikkflyten og redusere trafikkforurensningen. Vår kjernevirksomhet er å designe, bygge og drive elektroniske bompengeinnkrevingssystemer for frittflytende trafikk i flere felt. Kapsch TrafficCom er en anerkjent leverandør av elektroniske bompengeinnkrevingssystemer, med kunder i 44 land i hele verden. Kapsch TrafficCom inngår i det familieeide østerrikske teknologikonsernet Kapsch, som ble grunnlagt i 1892. Hovedkontoret ligger i Wien i Østerrike, og selskapet har datterselskaper og forhandlere i 33 land. Kapsch TrafficCom har vært notert på Wien-børsen (KTCG) siden 2007. I regnskapsåret 2013/14 var antall ansatte over 3 300 og omsetningen 487 millioner euro.

Se mer informasjon på www.kapsch.net og www.kapschtraffic.com

Følg oss på Twitter: twitter.com/kapschnet.

Pressekontakt: Investorkontakt:
Ingrid Lawicka Marcus Handl