Skeptisk til droner og smarte klær – vil ha kroppscanning og virtuelle prøverom

Lese original

Oslo, 15. oktober 2018

Stor rapport om fremtidens motekjøp på nett og i butikk

Skeptisk til droner og smarte klær – vil ha kroppscanning og virtuelle prøverom

Motesalg på nett er doblet på to år, men ni av ti setter fremdeles pris på fysiske butikker. Kroppscanning og virtuelle online-butikker er blant motebransjens planer for fremtidens kleshandel.

Det viser en fersk rapport som Klarna har utført i samarbeid med University of the Arts London og Digital Anthropology Lab i forbindelse med London Fashion Week. Mer enn 2000 moteentusiaster og 50 beslutningstagere innenfor motehandelen er intervjuet i den omfattende undersøkelsen.

Ifølge internasjonale tall fra Klarnas mer enn 100 000 nettbutikker, har moteomsetningen på nett mer enn fordoblet seg de siste to årene. Samtidig oppgir hele ni av ti spurte at de fremdeles verdsetter de fysiske butikkene. Flertallet sier de liker å få service av et annet menneske, og mange foretrekker å kjenne på klærne før de kjøper.

- Det er helt avgjørende for butikkene å forstå at de ikke må satse alt på å utvikle nettbutikken, men også den fysiske butikken. Både moderne teknologi som kroppscannere og virtuelle prøverom, men også fleksible betalingsløsninger som kundene har på nett, bør ifølge rapporten benyttes for å gjøre kjøpsopplevelsen i de fysiske butikkene bedre, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Ifølge Klarna-rapporten er teknologien på full fart inn i moteindustrien, både online og i de fysiske butikkene.

• 42 prosent av de spurte moteentusiastene ønsker seg teknologi som måler størrelsen deres før de kjøper klær.  Tre av ti sjefer i motehandelen ønsker i fremtiden å innføre kroppscanning som garanterer deg riktig størrelse.

• En av fire moteshoppere ønsker seg virtuelle prøverom hvor de kan se seg selv i flere antrekk uten at de fysisk må bytte klær, og å få personlig tips om produkter. Tre av ti beslutningstagere i bransjen håper å anskaffe seg virtuelle prøverom i fremtiden.

Kundene skeptiske til løsninger butikkene ønsker

Samtidig viser rapporten flere eksempler på teknologi som bransjen selv har satset eller satser på, men som de potensielle kjøperne ikke er like begeistret for:

• Bruken av såkalte smarte klær, hvor sensorer i klærne måler alt fra kroppstemperaturen til hvordan du føler deg, er bransjen langt mer positive til enn kundene. Mens en av tre beslutningstagere innenfor industrien har tro på dette, er bare syv prosent av kundene opptatt av denne teknologien. Dette markedet er ifølge en internasjonal rapport forventet å bli mer enn dobbelt så stort frem mot 2023.

• Markedet for levering av varer med droner er forventet å øke til hele 29 milliarder dollar innen 2027. Tre av ti butikkeiere innenfor motesegmentet er positive til levering med droner i fremtiden. Bare åtte prosent av de spurte kundene ønsker imidlertid denne typen levering.

- Disse funnene overrasker meg ikke. Majoriteten av fashion-kundene vil ha løsninger som gjør det enklere for dem å finne klærne de ser best ut i til lavest mulig pris. Teknologi i seg selv er for de fleste forbundet med stress, noe de må sette seg inn i og noe som kan gå galt. Teknologien for denne kundegruppen må derfor forenkle veien til målet, som er å finne de klærne de ser best ut i, sier ekspert på detaljhandel og partner i PLOT markedsrådgivning, Sigmund Festøy.

Avtale om sømløs betaling med H&M og XXL

Bruken av smarte betalingsløsninger som betaling etter at varen er mottatt eller betaling uten bruk av kort er allerede blitt tatt i bruk av fire av ti nettbutikkeiere.

Nylig lanserte Klarna InStore-betalingsløsninger, hvor du betaler med mobiltelefonen og kan søke finansiering i XXLs 77 fysiske sportsbutikker i hele Norden. Det betyr at betalingsløsningen er den samme i nettbutikken og i den fysiske butikken. Selskapet inngikk også en avtale med H&M i starten av denne måneden om blant annet å innføre sømløse betalings- og finansieringsløsninger globalt i den internasjonale kles- og motekjedens fysiske butikker og på nett.

- For kjøpmenn er det viktigste å tilby kundene en sømløs kjøpsopplevelse der du kan veksle mellom fysisk butikk og nettbutikk akkurat som det passer deg. Du skal kunne kjøpe klær på nett og hente dem i butikk eller motsatt. Du skal også kunne velge mellom å prøve klærne hjemme i stuen eller i butikkens prøverom. Med våre smarte løsninger er også betalingen fleksibel, fordi kunden selv velger når, hvor og hvordan de skal betale for kjøpet, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

- Klarnas avtaler med kjeder som H&M og XXL er eksempel på teknologi som gir kunden større fordeler av å handle både i en fysisk butikk og på nett. På nettet har kunden full oversikt over betalingshistorikk og kvitteringer. Den fordelen kan kunden nå ta med seg inn i butikken. Du slipper å opprette profiler for ulike butikker med samme løsning, sier den erfarne detaljhandelseksperten i PLOT Markedsføring, Sigmund Festøy.

Topp tre teknologier for moteshopping blant kundene

1. Teknologier som gir meg min størrelse så jeg kan være sikker på å få klær som passer (42 %)

2. Smart teknologi som intelligente speil som gir meg anbefalinger basert på hva jeg prøver (25 %)

3. Kunstig eller virtuell virkelighet – muligheten til å kunne prøve klær uten å ta dem på meg (23 %)

Topp tre teknologiplaner blant motebutikkene

1. Muligheten til å la kundene designe sin egen personlighet når de handler på nett (38 %)

2. Virtuelle onlinebutikker (32 %)

3. Teknologi for kroppsscanning som måler kundens størrelse (30 %)

Les hele rapporten her: “The Future of FashTech”

**********

For mer informasjon:

Klarna:

Thomas Elvestad, Markedsdirektør, Norge

thomas.elvestad@klarna.com

+47 932 51 163

Plot:

Sigmund Festøy, Daglig leder og detaljhandelsekspert

sigmund@plot.no

+ 47 913 97 729

Klarna er en av Europas ledende betalingsleverandører og en lisensiert bank som ønsker å revolusjonere betalingsløsningene for forbrukere og virksomheter. Klarna ble etablert i Stockholm i 2005, og gir forbrukerne muligheten til å betale nå, senere eller over tid. Klarna tilbyr en enkel, trygg og fleksibel handleopplevelse. Over 100 000 handelssteder er tilknyttet Klarna, og selskapet har 2 000 ansatte i 14 land.