5,6 milliarder til KLP-pensjonistene

Oslo, 29.12.05 5,6 milliarder til KLP-pensjonistene I gjennomsnitt fikk de 135 000 KLP-pensjonistene om lag 3500,- kroner i måneden fra selskapet i 2005. KLP utbetalte brutto ca. 5,6 milliarder kroner i pensjoner i 2005. Denne rekordhøye utbetalingen er en økning på rundt 8 prosent i forhold til året før. I år, som i fjor, er det veksten i alderspensjonene på ca. 11 prosent som var den største drivkraften bak den sterke veksten i utbetalinger. Av samlede pensjonsutbetalinger representerte alderspensjonene om lag 2,7 mrd kroner, mens uføre- og tidligpensjon inkl. AFP summerer seg opp til henholdsvis drøyt 1,6 og snaut 0,8 milliarder kroner. I tillegg er det utbetalt om lag en halv mrd kroner i etterlattepensjon. Utbetalingene til tidligpensjon ekskl. AFP gikk ned med ca. 5 prosent i forholdt til året før. Andelen som tok ut tidligpensjon gikk sterkt ned i perioden 2000-2002 og lå relativt flatt i 2003. I 2004 var det en svak tendens til stigende uttak, som imidlertid igjen sank noe i 2005. Utbetalingene til AFP, som nå utgjør mer enn halvparten av utbetalingene til tidligpensjon, økte med hele 17 prosent i 2005. Økningen skyldes i hovedsak demografiske forhold, dvs. det faktum at befolkningskullene i AFP-alder blir større for hvert år. Uttakshyppigheten, dvs. antallet som tar ut AFP i forhold til antallet som er i AFP-alder, har vært stabil de siste årene. Utbetalinger til uførepensjoner økte med rundt 4 prosent i 2005. For ytterligere informasjon kontakt: kommunikasjonsdirektør i KLP Forsikring Ole Jacob Frich, 22 03 78 96 / 90 91 55 23 eller e-post: ole.jacob.frich@klp.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no