Ikke flertall for omdanning av KLP

kke flertall for omdanning av KLP Generalforsamlingen i Kommunal Landspensjonskasse (KLP) har på sitt møte i dag avvist forslaget om å omdanne selskapet til allmennaksjeselskap. Styrets forslag om å omdanne KLP til allmennaksjeselskap fikk 89 stemmer. 46 stemte mot. Forslaget trengte 2/3 flertall for å bli vedtatt. Det manglet en stemme. Heller ikke styrets sekundære forslag om å tilby eierne å bytte inn egenkapital i grunnfondsbevis, oppnådde det nødvendige 2/3 flertall. - KLP er et sterkt, solid og konkurransedyktig selskap med gode resultater. Selskapet fortsetter som før, og styret og administrasjonen tar dette vedtaket til etterretning. Vi konstaterer at det var et stort flertall blant våre eiere for den ene løsningen, men det var ikke stort nok, sier styreleder i KLP Siri Austeng. To mulige løsninger Styret i KLP la frem en anbefalt løsning og en sekundær løsning på selskapets generalforsamling i dag. Den anbefalte løsningen var omdanning til allmennaksjeselskap og den sekundære løsningen var å tilby eierne å tegne grunnfondsbevis i selskapet. Bakgrunnen for forslagene fra styret, både ASA-modellen og grunnfondsbevis, var å oppnå to ting; tilgang til ekstern kapital på konkurransedyktige vilkår og et tydelig skille mellom egenkapitalplikt- og kunderolle. Ingen av forslagene oppnådde det nødvendige 2/3 flertall. - Styret tar avstemmingen i generalforsamlingen til etterretning, og vi vil bruke tid på å gå i en tett dialog med våre kunder og eiere. Nå må vi konsentrere oss om det vi skal gjøre fremover; drive selskapet videre med dagens egenkapitalmodell. Vi skal fortsette å betjene våre kunder og skaffe oss nye kunder i et marked preget av sterk konkurranse. En konkurranse KLP er godt rustet til å møte, avslutter styreleder Austeng. For ytterligere informasjon, kontakt: Styreleder Siri Austeng, tlf 95 13 49 10 Konsernsjef Bjørn Kristoffersen, tlf 22 03 37 24 Kommunikasjonsdirektør Ole Jacob Frich, tlf 22 03 78 96/mob 90 91 55 23 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no