KLP ut av Kerr McGee

Kommunal Landspensjonskasse Oslo, 30. juni 2005 KLP ut av Kerr McGee KLP har i dag solgt seg ut av oljeselskapet Kerr McGee. Bakgrunnen er tilrådningen fra Petroleumsfondets etiske råd om at Statens Petroleumsfond bør trekke seg ut av selskapet på grunn av deres engasjement i Vest-Sahara. KLP velger å følge den samme anbefalingen, basert på rådets vurdering av selskapets virksomhet i forhold til havrettskonvensjonens bestemmelser om oljeleting i såkalte ikke-suverene stater. Dette betyr at listen over selskaper som nå er ekskludert fra KLPs porteføljer på grunn av assosiasjon med brudd på internasjonale normer, består av følgende 16 selskaper: 1 BASF 2 ChevronTexaco 3 Coca-Cola 4 Du Pont 5 Marriott 6 EnCana 7 BHP Billiton 8 Occidental Petroleum 9 Sanyo Electric 10 Singapore Technologies 11 Unilever 12 Wal-Mart 13 Repsol 14 Exxon Mobil 15 Marathon Oil 16 Kerr McGee I tillegg er følgende tobakkselskaper ekskludert: Altadis Sa Altria Group Inc Brit Amer Tobacco Imperial Tobacco Japan Tobacco Inc Swedish Match For mer informasjon, kontakt Rådgiver for etikk og samfunnsansvar i KLP, Cornelia Moseid m. 93 00 23 11, a. 22 03 35 54 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=112319&fn=wkr0001.pdf