”LEDERES HOLDNINGER – ELDRE ARBEIDSTAKERE”

Oslo, 12. juli 2006 Den KLP-initierte rapporten er ferdigstilt. Rapporten viser at over 50% av lederne som deltok i undersøkelsen, opplever at de har lite handlingsrom for å tilrettelegge for eldre arbeidstakere ved sitt arbeidssted.

- Vi er bekymret for at for tidlig avgang fra yrkeslivet kan føre til økte pensjonsutgifter for kommuner og helseforetak, sier kommunikasjonsdirektør Ole Jacob Frich i KLP. Alle forhold som kan sikre økt lengde på arbeidslivet for den enkelte, er viktig for holde utgiftene nede. - De store etterkrigskullene blir de nærmeste år seniorer i arbeidslivet. De seniorprosjektene KLP støtter viser at bør det være gode økonomiske og kompetansemessige grunner til å utvikle et gode seniortiltak i offentlig sektor, sier Frich. Rapporten er en oppfølging av holdningsundersøkelsen KLP foretok blant eldre arbeidstakere i kommunesektoren i 2000 (Holdninger til eldre medarbeidere, 2000) og er utført i samarbeid med Universitetet i Stavanger og forskningsinstituttet NOVA. Senter for Seniorpolitikk og arbeidsgiverorganisasjonene KS, NAVO og HSH har også vært involvert i undersøkelsen. I årets rapport er lederne i kommune-, fylkes- og helseforetakssektoren forespurt om sine holdninger til eldre arbeidstakere. Utvalget besto av 1587 ledere, og svarprosenten var 42,3%. Spørreundersøkelsen har kartlagt ledernes personlige oppfatninger om eldre arbeidstakere, samt hvilke rammebetingelser og føringer de opplever som styrende for sitt arbeid med eldre.  Lederne tror økonomiske incentiver er de viktigste virkemidlene for at eldre fortsetter i arbeid. Virkemidlene som scorer høyest er:  kortere arbeidsdag med samme lønn som før  deltidsarbeid med delvis AFP og delvis lønn  varig høyere pensjon ved utsatt pensjonering  bonusordning med premiering av arbeid etter fylte 60 år  Rapporten viser imidlertid også at halvparten av lederne i offentlig sektor har en tendens til å utelukke arbeidstakere over 55 år fra jobbintervju.  4 av 5 ledere opplever det som vanskelig å forene god personalpolitikk med økende krav til effektivisering i kommuner og helsesektoren. Den viktigste hindringen for å kunne tilrettelegge for seniorer oppgis å være bemanningssituasjonen. For ytterligere informasjon se www.klp.no eller kontakt: Rådgiver Forebygge arbeid i KLP Forsikring, Vibeke Os Bratlie 22 02 20 04 / 97 06 23 37 eller e-post: vibeke.os.bratlie@klp.no eller Kommunikasjonsdirektør i KLP Forsikring, Ole Jacob Frich 22 03 78 96 / 90 91 55 23 eller e-post: ole.jacob.frich@klp.no FOR DAGENE SOM KOMMER KLP Forsikring er et av Norges største forsikringskonsern. Selskapet leverer forsikrings- og finanstjenester til kommuner, helseforetak og bedrifter i offentlig sektor. De fleste helseforetak, kommuner og fylkeskommuner i Norge har sine ansatte forsikret hos oss. Konsernet har en forvaltningskapital på over 150 milliarder kroner, og omfatter Kommunal Landspensjonskasse, KLP Skadeforsikring, KLP