Solid og forutsigbart resultat for KLP

Solid og forutsigbart resultat for KLP (13. mai 2004) 1.kv. 2004: KLP Forsikrings resultat etter 1. kvartal viser en sterk resultatforbedring, og selskapets soliditet er ytterligere styrket. Resultatet før fordeling er nesten doblet i forhold til samme periode i fjor. Verdijustert kapitalavkastning hittil i år er 1,9 pst. Inkludert verdiendringer på hold-til-forfall porteføljen ble kapitalavkastningen 2,4 pst. Forvaltningskapitalen passerte i løpet av kvartalet 130 mrd kroner. Selskapets langsiktige investeringsprofil fokuserer på forutsigbar og trygg avkastning på kundenes pensjonsmidler. Investeringsmidlene er nå plassert slik at KLP kan tåle en lang periode med lave renter, men vil heller ikke få stor resultatmessig effekt av raskt stigende renter. Resultat før fordeling var på 973 mill kroner i første kvartal 2004, mot 495 mill kroner i samme periode året før. Selskapets risikoevne er ytterligere styrket gjennom første kvartal. Samlet bufferkapital er økt i kvartalet med 1,3 mrd kroner til 6,7 mrd kroner. KLP har ultimo april tatt opp et nytt ansvarlig lån som er godkjent som kjernekapital av Kredittilsynet. Lånet styrker selskapets soliditet og finansielle fleksibilitet ytterligere. - Vi er tilfreds med de økonomiske resultater og det handlingsrom selskapet har. KLP er inne i en positiv utvikling hvor vi legger betydelige ressurser i produktutvikling, effektivisering og fortsatt styrking av kunderelasjonene, sier KLPs konsernsjef Bjørn Kristoffersen. - Vi forventer å få en viktig avklaring med hensyn til omdanning av selskapet i løpet av året. Selskapet vil med dette ha de beste forutsetninger for å lykkes i å opprettholde posisjonen som markedsleder innen offentlig pensjon i Norge, understreker Kristoffersen. KLP Skadeforsikring AS KLP Skadeforsikring AS oppnådde et resultat på 8,9 mill kroner i første kvartal mot 2,3 mill i fjor. Gunstig skadeforløp og lave kostnader gir et meget tilfredsstillende resultat. Kontaktpersoner KLP: Konsernsjef Bjørn Kristoffersen tlf 22 03 37 24 Kommunikasjonsdirektør Ole Jacob Frich tlf 22 03 78 96 /mob 90915523 Konserndirektør finans Benedicte Bakke Agerup, tlf 22 03 79 26/mob 91548029 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no