Sterkt av KLP i stabilt marked

22 kommuner med kundeforhold i KLP har gjennomført en anbudsprosess i høst. Ikke siden 1996 har så få av KLPs kommunekunder vært på anbud. KLP ligger an til å vinne tilbake 2 av 3 kommunekunder.

I årets tre første kvartaler var det i tillegg 13 kommuner som besluttet å beholde KLP som sin pensjonsleverandør etter å ha vurdert markedet. Fristen for årets anbudsrunde går ut 1 desember. Det er fremdeles to kommuner som ikke har tatt en endelig avgjørelse. I kommunesektoren var det 1. oktober 27 kommuner som sa opp kundeforholdet med sine pensjonsleverandører (Storebrand, Vital og KLP). KLP ligger an til å kunne inngå ny avtale om tjenestepensjon med 14 kommuner. 19 av de 22 KLP-kommunene har brukt meglere i anbudsprosessen. -Vi opplever at kundene ha lagt stor vekt på KLPs lave kostnader, stabilt gode avkastning og vår service. Dette er de viktigste årsakene til at KLP vant så mange anbudsrunder, sier Konsernsjef Bjørn Kristoffersen. - Vi ser at markedet har blitt mer stabilt. Årsakene kan være flere, men en av dem er sannsynligvis kravet om å følge anbudsreglene. Samtidig må vi erkjenne at konkurransen sannsynligvis bare blir hardere, men det er en naturlig og ønsket utvikling. Kun med en rettferdig konkurranse på like vilkår kan kundene ta riktige og gode avgjørelser for sine ansatte og for sin virksomhet, understreker Kristoffersen. KLP er den klart største leverandøren innenfor markedet for offentlig tjenestepensjon. Til sammen vil KLP ha 323 kommuner og 16 fylkeskommuner som kunder neste år. Også innenfor bedriftssektoren har markedet vært mer stabilt i år enn på lenge. Totalt har 2500 foretak pensjonsforsikringen sin i KLP. 39 var fristilt i år, mot 66 i fjor. I løpet av høsten har KLP inngått omtrent like mange nye kundeforhold som antall virksomheter som har valgt en annen pensjonsløsning eller pensjonspartner enn KLP. Det ligger med andre ord an til +/- null i denne sektoren. I helsesektoren er KLP fortsatt den ledende pensjonsleverandøren. For ytterligere informasjon, kontakt: Konserndirektør Åmund T. Lunde, tlf 22 03 36 74/mob 91 79 17 81 Kommunikasjonsdirektør Ole Jacob Frich, tlf 22 03 78 96/mob 90 91 55 23