Toyota Motors ekskludert av KLP

Toyota Motors ekskludert av KLP Toyota Motors blir ekskludert fra KLPs investeringsportefølje fra og med juni. KLP har nå ekskludert totalt 42 selskaper fra sine investeringsporteføljer. Da KLP i dag la fram sin halvårlige oversikt over ekskluderte selskaper ble det opplyst at Toyota Motors blir ekskludert som følge av brudd på arbeidstagerrettigheter på Filippinene. Arbeidere er blitt hindret i å etablere frie fagforeninger, selskapet motsetter seg kollektive forhandlinger og 227 arbeidere ble gjenstand for ulovlige oppsigelser da de forsøkte å få fagforeningen godtatt. Saken er under etterforskning på Filippinene og granskes av ILO. - For at KLP skal kunne ta Toyota Motors inn i porteføljen igjen krever vi at arbeiderne gjeninnsettes i sitt arbeid, eller kompenseres økonomisk. I tillegg må Toyota i Filippinene anerkjenne den aktuelle fagforeningen, og selskapet bør etablere en konsernpolicy som forhindrer liknende tilfeller i fremtiden, sier rådgiver for etikk og samfunnsansvar i KLP Cornelia Moseid. - KLP offentliggjør navn og årsak til eksklusjon for alle ekskluderte selskaper. Vi mener at dette bidrar til mer tyngde i dialogen med de involverte selskapene, blant annet ved at man da engasjerer eventuelle datterselskap i Norge sier Moseid. KLP følger også tilrådningene fra Finansdepartementets etiske råd, og vil derfor ekskludere gruveselskapet Freeport ved første anledning. Wal Mart har vært ekskludert fra KLPs investeringer siden 2003. BASF, DuPont og Huyndai tilbake i varmen 4 selskaper er tilbake KLPs investeringsunivers, etter flere års utestengning. Selskapene BASF, DuPont og Huyndai har alle tatt ansvar for de anklager som har vært rettet mot dem, og iverksatt tiltak for å kompensere og forebygge. - Vi i KLP og vår samarbeidspartner GES i Sverige er svært fornøyde med at et langsiktig arbeid med å påvirke store selskaper i riktig retning nå gir resultater, avslutter Moseid. Fakta KLP har nå ekskludert totalt 42 selskaper fra sine investeringsporteføljer. 5 selskaper er ekskludert på grunn av korrupsjon, 9 på grunn av menneskerettighetsbrudd, 4 som følge av brudd på arbeidstagernes internasjonale rettigheter og 4 som følge av grove miljøsynder. I tillegg er 13 selskaper ekskludert på grunn av sin våpenproduksjon, og 6 selskaper fordi de produserer tobakk. To selskaper er ekskludert på to grunnlag. For ytterligere informasjon se www.klp.no eller kontakt: rådgiver for etikk og samfunnsansvar i KLP Cornelia Moseid, 22 03 35 54 / 93 00 23 11 eller e-post cornelia.moseid@klp.no eller kommunikasjonsdirektør i KLP Forsikring Ole Jacob Frich, 22 03 78 96 / 90 91 55 23 eller e-post: ole.jacob.frich@klp.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=236575&fn=wkr0010.pdf