Komplett ASA: En effektiv og skalerbar plattform for vekst

Report this content

Sandefjord, 29. februar 2024: På kapitalmarkedsdagen i dag presenterer Komplett ASA sine strategiske ambisjoner og nye finansielle mål. For perioden 2026-2028 har konsernet som mål å vokse raskere enn markedet og å være blant de mest lønnsomme aktørene i sin bransje.

– Vi vil utnytte våre stordriftsfordeler for å oppnå bedre innkjøpsbetingelser og kostnadseffektivitet samtidig som vi oppretteholder de kjente og kjære merkevarene ut mot kunden. Dette gir oss en effektiv og skalerbar plattform for vekst, samtidig som vi legger til rette for å opprettholde vår ledende kostnadsposisjon, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Komplett ASA.

Konsernets driftsmodell er basert på uavhengige, unike merkevarer, med løsninger og produkttilbud tilpasset kundene og deres behov. Fordelene med selvstendige enheter vil bli kombinert med utvalgte fellesfunksjoner på tvers av konsernet, inklusive et sentralt kommersielt team, delte varelager- og logistikk-systemer, og en felles plattform for teknologi, analyse og data.

For perioden 2026-2028 har konsernet definert følgende mål:

• Omsetning på minst 18-20 mrd. kroner
  • EBIT-margin på minst 3-4 prosent
  • «Cash conversion» på over 70 prosent

Konsernet sikter mot en balansert kapitalstruktur med en NIBD/EBITDA på 2-3x. En attraktiv avkastning gjennom utbytte og verdistigning er fortsatt prioritert.

Konsernets viktigste vekstfaktorer omfatter blant annet ekspansjon i tilliggende kategorier, som hvitevarer og telekom, og videre vekst i kjernekategorier som gaming og gaming-relaterte produkter. Videre vil NetOnNet fortsette sin plan for utrulling av nye butikker i tråd med sitt omnikanal-konsept. Konsernet vil også styrke servicetilbudet og tilby flere abonnementsordninger, samt utvide produktporteføljen og kundebasen innen B2B og distribusjon.

Den målsatte EBIT-marginen skal oppnås gjennom forbedrede innkjøpsbetingelser, stordriftsfordeler og kostnadstiltak for å opprettholde en bransjeledende kostnadsposisjon. Konsernet har også identifisert muligheter til å løfte marginen fra økt andel av salg fra egne merkevarer og service-tjenester, samt andre kategorier med høyere margin.

– Selv om markedene fortsatt forventes å være utfordrende, er vi posisjonert i et fundamentalt attraktivt marked støttet av sterke underliggende drivere. Med vår nettbaserte forretningsmodell og tilstedeværelse i kategorier med høy innovasjonstakt og korte erstatningssykluser, er vi eksponert mot de raskest voksende salgskanalene og kategoriene, sier Semlitsch.

Komplett Group har også oppdatert sin bærekraftstrategi og satt tydelige ESG-mål som gjenspeiler konsernets forpliktelse om å tilby sirkulære produkter og tjenester, redusere klima- og miljøpåvirkningen og fortsette å være en inkluderende og attraktiv arbeidsgiver. Innen 2028 skal sirkulære produkter og tjenester utgjøre minst 15 prosent av konsernets inntekter. Videre har konsernet som mål å redusere utslipp av klimagasser i scope 1 og 2 på 42 prosent innen 2030, og bli netto utslippsfri innen 2040.

Presentasjonsmaterialet fra dagens arrangement er vedlagt denne meldingen.

Arrangementet starter kl. 09:00, i auditoriet på House of Oslo, Ruseløkkveien 34. Presentasjonen og Q&A-delen fra kapitalmarkedsdagen kan også følges direkte som webcast her:

Opptak av webcasten vil være tilgjengelig kort tid etter at arrangementet er avsluttet.

For ytterligere henvendelser, kontakt:

Thomas Røkke, CFO
Thomas.Rokke@komplett.com

Kristin Hovland, kommunikasjonssjef
Kristin.Hovland@komplett.com

Om Komplett ASA

Komplett Group er et ledende netthandelselskap innen elektronikk- og IT-produkter, med drift i Norge, Sverige, og Danmark. Konsernet betjener kunder innen forbrukermarkedet (B2C), forretningsmarkedet (B2B), og distribusjonsmarkedet, og fokuserer på å levere de beste kundeopplevelse basert på kunnskap, ekspertise og kundeengasjement. Komplett Group har en effektiv og skalerbar forretningsmodell som støtter kostnadslederskap og gir et konkurransedyktig produkttilbud.